Salamon király szorong

A halál küszöbén álló idős nadrágiparos és a korántsem öncélú ambíciókkal teli, világjobbító fiatal pincér barátsága mindkettejükben felébreszti a felismerést, hogy mások megsegítése előtt a saját boldogságuk megalapozása az igazán fontos.

Romain Gary, azaz Émile Ajar történetét vasárnap este láthatta a Lehel Film-Színház közönsége. A történet középpontjában álló – azaz inkább ülő –, Salomon Rubinstein (Jordán Tamás) markáns arcvonásával, férfias eleganciájával és életbölcsességeivel vonja magához az őt kiszolgáló fiatal pincért. A mesélő szerepét is betöltő Jean (Mohai Tamás) csodálattal tekint az egykori üzletemberre, akit az Ószövetségből ismert uralkodó mintájára Salamon királynak nevez, hiszen „oly hasonlatos hozzá”.

Az egykori nadrágiparos ugyan tudja, hogy egyre közelebb a halál – hiszen már 84 éves –, de szembeszáll a végzetével. Ez okozza szorongását, rettegését, aminek ellensúlyozására lelkisegély-szolgálatot működtet. A Jóakarat SOS a telefonos segítségnyújtás mellett ajándékokkal is segíti a rászorulókat. Az ambíciózus, fiatal Jeanban fiatalkori önmagát látja és megkéri, hogy ő is csatlakozzon a szolgálathoz.

Elsőként pedig nem kisebb feladatot szán neki, minthogy felkeresse egykori szerelmét, a lecsúszott sanzonénekesnőt, a 64 éves Cora Lamenaire-t (Hernádi Judit). Az 1930-as években szövődött szerelem a gazdag iparos és a dívaként csillogó sanzonénekes között a háború alatt ért véget. Rubinstein zsidó származása miatt négy évig kénytelen volt egy pincében meghúzni magát, mialatt Cora hűtlen lett hozzá. A nő egészen a vécésnéni pozícióig süllyedt, ahonnan tíz éve Rubinstein mentette ki és azóta is támogatja, de egymás bocsánatát nem nyerhették el.

A kedves, világmegváltó terveket szövögető fiatalember lelkesen indul az égből pottyant virágkosárral és bonbonnal a hölgyhöz. A még önmagát is kereső fiú szívesen tölti idejét Corával, de a könyvesboltban is sokat időzik a lexikonok között. Ott, ahol a csinos eladólány, Alin (Sipos Vera) is gyakran elidőzik. A húszas éveikben járó fiatalok hamar egymásra találnak, gyorsan össze is költöznek.

Az egyfelvonásos színdarab első felében a négy szereplő dialógusaiból, monológjaiból kezd kibontakozni a történet, miközben tulajdonképpen semmi nem történik a színpadon a szereplők helyváltoztatásán kívül. Majd jön a meghökkenés, a nézőtéren is. Jean humanizmusból végzi misszióját, és napról napra társaságával vidítja fel Corát. Olyannyira, hogy találkozásaik az ágyban, boldog légyottban végződnek. A fiatal fiú mintha maga is elítélné tettét, de férfiúi ösztönei és a jótékonykodás utáni vágya erősebb. Vívódásait Alinnel is megosztja, aki megértően fogadja a viszonyt. „Ez nem igazi megcsalás!” – véli Jean. Bizonyára Alin is együtt szenved szerelmével, de mindezt szó nélkül teszi, és rábízza a döntést.

Jean tudja, hogy Salamon király és Cora még mindig szeretik egymást, ő pedig Alint szereti, ezért felülkerekedve ösztönein végleg szakít Corával, és randevút szervez az idős párnak. A történet happy enddel zárul, 35 év után megbocsátanak egymásnak, a fiatalok pedig közös jövőt terveznek.

Fotók: Jasznaplo.hu

Gergely Csilla

Gergely Csilla

A jászberényi Jászkürt Újság, a Jászapáti Hírmondó, valamint a BerényCafé újságírója.
Gergely Csilla

Latest posts by Gergely Csilla (see all)

Gergely Csilla

A jászberényi Jászkürt Újság, a Jászapáti Hírmondó, valamint a BerényCafé újságírója.

Vélemény, hozzászólás?