„Határtalanul!”

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott „Határtalanul!” program keretén belül nyert pályázatot a Jászberényi Nagyboldogasszony Katolikus Óvoda, Kéttannyelvű Általános Iskola és Gimnázium 8. évfolyama. Az erdélyi utazáson a három osztály 69 tanulója és 7 pedagógus vett részt 2022. április 4-8. között.

Az öt nap tartalmasan és élményekben gazdagon telt el.

Az első nap reggel 5 órakor indult útnak a két autóbusz Erdélybe.

Az első helyszín Nagyváradon volt, ahol a Székesegyházat, a Kanonok-sort tekintettük meg, majd rövid ismertetőt hallhattunk Szent Lászlóról.

A következő állomás Bözödújfalu volt, ahol a falurombolás első példáját láthattuk. Az elárasztott falu történetének megismerése után, a kialakított kopjafa faluban az iskolát jelképező kopjafára szalagunkat rákötöttük és a magyar himnuszt elénekeltük. Ezt követően a szálláshelyünkre, Szovátára érkeztünk meg.

A második nap első programjaként egy különleges látvány fogadott minket Parajdon, a Sóbányában, majd Segesváron részletes, érdekes városnézésben volt részünk.

A nap további részében ellátogattunk Farkaslakára is, ahol Tamási Áron – a székelység legnagyobb írója – sírjánál rövid megemlékezést tartottunk, majd elhelyeztük a koszorúnkat.

A napi program a Korondon található híres népművészeti vásárral zárult.

Harmadik napunk Gyimesbükkön, az ezeréves határnál kezdődött. Meghallgattuk Deáky András őszinte és szívbe markoló előadását. Ezután a kápolna mellett tartottunk egy szép műsort, és elhelyeztük koszorúnkat, majd átsétáltunk a „Hit kapuja” alatt és elolvastuk a kopjafák fontos üzenetét. Megnéztük az ezeréves határ egyik meghatározó épületét, a 30-as vasúti őrházat, illetve felkapaszkodtunk a Rákóczi-vár romjához. Lélegzetelállító vidék tárult elénk, nehéz volt elképzelni, hogy a történelmi Magyarország határán állunk.

Ezután a csíksomlyói kegytemplomban gyönyörködhettünk, melynek látványa nagyon megható volt számunkra, hisz ez a hely a magyarság egyik legnagyobb, legismertebb zarándokhelye.

A negyedik nap Erdély leggyönyörűbb természeti szépségeit néztük meg. A szurdokvölgyben található Békás-szoros mindenkit lenyűgözött, sétánk alatt közvetlenül felnézhettünk a sziklaóriásokra. Ezt követően megnéztük a Gyilkos-tavat, ami egyedülálló, páratlan szépségű természeti jelenség.

Az utolsó nap reggel összepakolva indultunk vissza Magyarország felé. Az úton hazafelé megnéztük Torockó jellegzetes műemlékházait, a torockói múzeumot és a Székelykő hatalmas sziklabércét.

A kiránduláson szerzett élmények, a látvány, a kulturális örökségek, a székely emberek alázatossága mindenkiben mély nyomot hagytak, sokáig emlékezni fogunk erre az utazásra.

Köszönettel tartozunk mindenkinek, akik lehetővé tették számunkra az utazást!