Korlátok és szabadság

Hétfőn este telt ház várta dr. Vekerdy Tamás neves pszichológus, író, újságírót az Ifjúsági Házban, ahol Korlátok és szabadság címmel csecsemőkortól a kamaszokig adott nevelési tanácsokat lebilincselően szórakoztató stílusú előadásában.

Akinek van gyermeke az tudja, hogy szülőnek lenni a legnagyobb kihívás, mert a gyerek a vérünket szívja, a húsunkat rágja – kezdte a cseppet sem hízelgő, ám nagyon találó megállapítással előadását a tanár úr. A fogantatás pillanatától életünk végégig felelősséggel tartozunk utódainkért, szeretjük, féltjük, óvjuk őket, ám akiknek viselkedése, gondolkodásmódja sokszor mégis a legnagyobb rejtély a szülő számára. Vekerdy Tamás szerint pedig minden gyermeki cselekedetnek oka van, amit könnyű lesz megértenünk, ha elsősorban önmagunkat megértjük. A gyermek láthatatlan csápjai ugyanis pontosan letapogatják az érzelmeinket, teljesen a tudattalanig lenyúlnak. Csak az a szülő tud megfelelni anyaként, apaként, aki önmagával is rendben van. Aki meg tudja élni a boldogságot, ha akarja „csak” szülőként, ha úgy akarja dolgozó nőként, és ha szükségét érzi, akár el tud menni néhány órára vagy napra szabadságra is az anyaságból. Mert csak egy kiegyensúlyozott, önmagával elégedett ember képes átadni azt a nyugodt szeretetet, biztonságot, határozottságot, amire a gyereknek szüksége van.

Amennyiben a gyermeknevelés terén kezdetektől képesek vagyunk világos, határozott határokat húzni, egyértelmű szabályokat megfogalmazni, következetesnek maradni, akkor könnyebb dolgunk lesz az óvodai, iskolai időszakban, majd a kamaszkor idején. A tiltás és az engedély mérlegelésekor meg kell találni a helyes egyensúlyt. Sokszor kell korlátokat szabni, de annál többször dicsérni, elismerni, beszélgetni. Az olyan látszólag haszontalan dolgok, mint a mese, a közös hancúrozás, a céltalan séták, a játék a legfontosabbak az egészséges kapcsolat megtartásához, a bizalom kialakításához. Ez a korai gyermekkorban megszerzett bizalom fog visszaköszönni a „megbuggyant” kamaszoknál, akikre Vekerdy szerint ki lehetne akasztani az „Átmenetileg zárva” táblát. A kamaszt, a fiatal felnőttet a gyermekkor fogja megvédeni. Akkor tudjuk fiainkat, lányainkat a legnagyobb biztonságban, ha tisztában vannak vele, hozzánk bármikor fordulhatnak a bajban. Ha kell, cinkostársak is lehetünk, akár még az iskolai lógások igazolásában, vagy a házi feladatok elsumákolásában is.

Egyébként a pszichológus szerint a hazai iskolarendszer teljesen elhibázott, gyermeknyomorító intézmény. Lehetőségeinkhez mérten át kell segíteni a gyereket ezen a stresszes időszakon, támogatni kell, szem előtt tartva, hogy az iskola a gyerek dolga! A saját kárán fog tanulni, fejlődni, azt azonban ne feledjük, hogy az érdemjegyek nem a tudást tükrözik. Felnőttkorban elsősorban kreativitásra és kritikai érzékre lesz szükség az életben, amit ez az élettel nem korreláló oktatási rendszer nem igazán támogat.

Az utóbbi évtizedekben a felnőtté válás útja teljesen átstrukturálódott. Bár a fiatalok nemileg hamarabb érnek, érzelmileg és a gondolkodás terén később válnak felnőtté. Az útkeresés időszaka jelentősen meghosszabbodott, később akarnak önálló életet kezdeni, mint elődeik. A munka, a saját család már nem annyira korán vágyott dolog, a húszas évek elejéről inkább áttevődött a harmincas évek elejére – mondta az előadó, majd átadta a szót a közönségnek, akik kérdésekkel bombázták a pszichológust.

Itt kaptunk figyelmeztetést a kütyük veszélyeire. Az okos eszközök blokkolják a képzelőerőt, a belső képi világ előhívásának késztetését, ami agresszívvá és depresszívvé teszi a gyereket. Nagyon fontos a mondott mese, az állandó ismétlés, a szöveg dallamvilága. A kamaszokhoz való közelkerülés, a tiltások lehetősége fogas kérdésnek számított. Minden az alapoknál, a kisgyermekkorban kezdődik – utalt az előadásban elhangzottakra Vekerdy. Megnyugtatásul elárulta, csak 20-23 évig kell kibírni, aztán általában elmúlik a kamaszkori lázadás időszaka. Az iskolákkal kapcsolatban kifejtette, hogy az iskolaválasztás tanulói és szülői jog. Mindenkinek jogában áll alternatív iskolát, esetleg a magántanulás módszerét választani. A legfontosabb szempont az, hogy a gyerek jól érezze magát tanulás közben, mert csak úgy lehet valóban hatékony az oktatás.

Kárpáti Márta

Kárpáti Márta

A jászberényi Jászkürt Újság és a BerényCafé újságírója.

Vélemény, hozzászólás?