Szikrázóan innovatív családi vállalkozás

Az előző évek gyakorlatát folytatva a városvezetés látogatást tesz a térség vállalatainál, gazdasági egységeinél, hogy közvetlen kommunikáció révén tapasztalatot szerezzen a cégek működéséről, közelebbről megismerje tevékenységüket, problémáikat. Február végén a Scintilla Kft. működésébe nyertek ilyen formában betekintést a polgármester vezetésével oda látogató képviselők.

Az Ipartelep úti gyáregység irodájában Szikra Szabolcs ügyvezető köszöntötte az érdeklődőket, köztük Budai Lóránt polgármestert, dr. Gedei József és Balogh Béla alpolgármestereket, Szatmári Anikó bizottsági elnököt. Az üdvözlést követően rögtön fény derült a titokra: megtudhattuk, hogy a scintilla latinul szikrát jelent, tehát innen ered az elnevezés, az alapítók Szikra István, illetve gyermekei Szabolcs és Csilla családnevei után.
A céget 1995 végén alapították, jelenleg hárman vezetik; a Szikra család férfitagjai és Csilla férje, Tóth Zoltán. Fő tevékenységi körük a vezeték- és kábel feldolgozása, elektromechanikus alkatrészek gyártása, valamint műanyag fröccsöntéssel foglalkoznak. Autóipari minőségirányítási rendszert működtetnek, hiszen a vállalkozás gerincét az autóipari beszállítás adja.

A számok tükrében megmutatkozik, hogy a gazdasági világválságtól szépen növekedtek 2017-ig, amikor elérték az árbevételi csúcsot. 2018-ban valamelyest megtört a lendület, ami az USA-Kína gazdasági háború hozadéka. A magyar alkatrészgépgyártás beszállítói ágazat lassan igazodik a mélypontra süllyedt német autóiparhoz.

Remény szerint a leszálló ágazatot idén stabilizálni tudják az újonnan induló üzletek felfuttatásával. Iparűzési adójuk 58,2 millió forint volt tavaly és körülbelül ennyire számítanak ez évben is. Néhány fős létszámcsökkenést is magával hozott az árbevétel csökkenése. Mintegy kétszáz fő dolgozik két, illetve időnként három műszakban. A kollégák villamos vezetékeket blankolnak és csatlakozókat szerelnek rájuk. Naponta körülbelül nyolcszázezer, évente kétszázmillió darab csatlakozót készítenek el egyre inkább robottechnológia segítségével. Alapvetően a gépjárműiparba, háztartási gépiparba (hűtőszekrény, porszívó, kávéfőző gépek alkatrészei) és az ipari elektronikába dolgoznak be. Sok szerelvényt gyártanak kézi szerszámokhoz, valamint különböző motorokhoz. Az autóipar a fő csapásirány, ahol zömében első és hátsó lámpákhoz, kisebb motorokhoz, tükrökhöz szállítanak vezetékeket.

A gyártógépeik nagy része Svájcban készült, igen magas minőségben és ebből fakadóan meglehetősen drágák. Ezek a robotok rendkívüli precizitást tudnak produkálni, a Scintillától kikerülő termékek mindig minőségi darabok. Saját szerszámüzemet is létrehoztak, amivel kezelni tudják a hirtelen felmerülő problémákat, így a termelés mindig folyamatos maradhat. Rendkívül fejlett a labortevékenységük. Két mérnökük folyamatosan azon dolgozik, hogy a vásárolt anyagokat, a legyártott kész és félkész termékeket tesztelik, az esetleg felmerülő minőségi reklamációk okát kutatják. Érdekesség, hogy például extrém körülményeket is képesek imitálni a laborban. A vevő kérésére meg tudják vizsgálni azt is, akár ötszázszor egymás után, hogyan viselkedik a gépjárműbe épített anyag mínusz negyven és hirtelen plusz száz fokon.

Döntéseiket alapvetően befolyásolja a magyarságtudat, tehát nem pusztán az anyagi érdekeket tartják szem előtt a vevői kapcsolatok során. Szikra Szabolcs prezentációjában kitekintett a globális gazdasági helyzet alakulására, a bérek és a termelékenység mozgására, amit cégük is igyekszik lekövetni. Tapasztalatuk szerint a hazai gazdaságnak innovációra van szüksége, mert az összeszerelő üzemektől a multik a bérek emelkedésének egyenes arányában keletre, illetve Észak-Afrika felé tendálnak.

A fennmaradás záloga a minőségi gyártás, az a kreatív hozzáadott szellemi érték, amivel többletet tud produkálni a beszállító. A Scintilla Kft-nél a dolgozók érdekeit is szem előtt tartva az automatizálás, a kézi gyártás egy részének elköltöztetése, a beszerzés optimalizálása, új vevők felkutatása, magasan képzett mérnöki munkaerő alkalmazása, innovatív fejlesztési ötletek beépítése, magas vállalatirányítási rendszer alkalmazása a megoldás kulcsa. 2015-től napjainkig körülbelül kétmilliárd forintot költöttek a fent felsorolt irányelveinek figyelembe vételével fejlesztésre.

A jövő ugyancsak az innovációról szól. Egy hosszú, hároméves folyamat végére érnek a Volkswagen csoporttal, amely majd ajtót nyithat az BMW és a Suzuki felé is. Saját fejlesztésük az elektromos autókhoz készülő ülésfűtés, aminek próbagyártási folyamata, tesztelése már elkezdődött. Az Audihoz 2020 tavaszán megy ki az első három komplett ülés az itt fejlesztett, gyártott fűtéssel. 2023-ban indulhat el a gyártás.
A prezentációt követően a fűtőszálak bevarrásának munkafolyamatát, a fizikai tesztelést a valóságban is megtekintette a delegáció. Az üzembejárás alkalmával a vezetők segítségével betekintést nyertek a vendégek az ott folyó munkába, minden felmerülő kérdésükre kimerítő alaposságú választ kaptak.

A tárgyalóba visszatérve Budai Lóránt polgármester a látogatók nevében megköszönte a lehetőséget és a város lehetőségekhez mérten való támogatásáról biztosította a vállalat vezetőit.

Kárpáti Márta
Latest posts by Kárpáti Márta (see all)

Kárpáti Márta

A jászberényi Jászkürt Újság és a BerényCafé újságírója.

Vélemény, hozzászólás?