A legfontosabb az út!

Szeptember 19-én városunkban járt dr. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár. A vele való találkozón többek között szó esett az elkerülő út harmadik ütemének kivitelezéséről – ami 2020 tavaszán veszi kezdetét –, és a főváros átszállásmentes megközelítéséről is.

A Polgármesteri Hivatal dísztermében megjelenteket Szabó Tamás polgármester köszöntötte, majd kiemelten üdvözölte dr. Mosóczi László államtitkárt, aki a folytatásban állami útkorszerűsítésekről, a közúthálózat felújításáról, üzemeltetéséről, valamint Jászberényt és a térséget érintő fontosabb fejlesztésekről adott számot, valamint osztott meg lényegi információkat a jövőt illetően.

Tájékoztatójában elmondta, a hazai közúthálózat közel harminckétezer kilométer hosszúságon teszi lehetővé a helyközi közlekedést, melyből mintegy harmincegyezer kilométert üzemeltet a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Hangsúlyozta, hogy a 2015-ös komoly hiányosságokat igyekeznek folyamatosan orvosolni, és ez idáig mintegy 5500 kilométer úthálózat újult meg a már említett harmincegyezer kilométerből.

„Ha az utak építéséről beszélünk, akkor mindenképp meg kell, hogy említsem a kormány útprogramját, mely egy 2016-2024-es ciklust felölelő útépítési program. A kormány célja, hogy a megyei jogú városok, megyeszékhelyek, nagyobb ipari parkok bekötésre kerüljenek a gyorsforgalmi úthálózatba.

A második cél, hogy az országutak irányába tartó autóutak, autópályák 2023-ig elérjék az országhatárokat. A harmadik célkitűzés, hogy 2023-2024-re minden magyar településről gyorsan elérhető legyen egy gyorsforgalmi útszakasz. Ezen tervek megvalósítását szolgálja az útprogram, melynek 2024-ig tervezett összege jelenleg 3200 milliárd forint.”

Az államtitkár hozzátette, a 3200 milliárd forintból 1800 milliárdot a hazai költségvetés biztosít, ez a részarány pedig a jövőben egyre csak növekedni fog, és ez büszkeségre ad okot. A program részeként a 2016-2024 közötti időszakban a magas szolgáltatás-színvonalú közúthálózat ezer kilométeres szakasza bővül. Ehhez a bővítéshez csatlakozik közel 8 és fél milliárd forint értékben, 4,5 km hosszban, kétszer egysávos útszakaszként a 31-es és a 32-es főutak mellett a jászberényi elkerülő út harmadik üteme.

– Amint a közbeszerzés sikeresen lezajlik, az ajánlatok beérkeznek, azok kiértékelésre kerülnek, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a lehető legrövidebb időn belül megköti a szerződést a kivitelezővel, hogy a munka minél előbb megkezdődhessen. Jászberényt és a térséget érintően ez a legfontosabb építési program – hangsúlyozta dr. Mosóczi László, majd hozzáfűzte, az útprogram mellett fokozott figyelmet fordítanak a hazai közúthálózat felújítására is, mely három csomagban folytatódik.

Ebből az egyik a komplex útfelújítási program, a 2017-ben elinduló projekt 174 milliárd forint értékű forrása teljes egészében a hazai költségvetés. A csomagot érintően nyáron döntöttek arról, hogy újabb 16,4 milliárdot biztosít a programban levő projektek kivitelezésére a kormány, ezáltal 13 megyében, 55 helyszínen, 113 kilométernyi útszakasz újul meg, és ez a a terv tartalmazza Jászberény térségében a 32-es út Jászfényszaru-Jászberény közti szakaszának felújítását is, ami már zajlik.

Az államtitkár szerint az útszakaszok fontossága akkor érezhető igazán, ha a tranzitforgalom, a települések közti forgalom már gyorsabban zajlik, így a térségben levő települések, például Jászberény életét az átmenő járművek nem zavarják, a fejlesztéseknek köszönhetően pedig nem utolsó sorban csökken a környezetszennyezés, a zajterhelés, és a balesetveszély.

„A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretén belül közel 50 milliárd forint értékben újulnak meg utak, ami Jászberényt, illetve a térséget másfél milliárd forint értékben érinti. A kerékpáros infrastruktúra fejlesztése tekintetében 4,8 kilométer kerékpárút épült meg és újult meg a településen, illetve közel 500 millió forintos projektben újul meg a jászberényi autóbusz-állomás és környéke.

A harmadik csomag a magyar falu program. A kormány a magyar falu program keretében az 5000 lakos alatti települések mindennapi életét kívánja könnyíteni, ezért egyik fontos elem a közlekedési infrastruktúra bővítése, fejlesztése. Ebben az évben, és a következő évben is 50 milliárd forint áll rendelkezésre utak felújítására, a munka már megkezdődött a nyár folyamán.”

Dr. Mosóczi László úgy véli, gyors ütemben közelítünk a jogos társadalmi elvásásokhoz, megfelelünk a gazdasági szereplők igényeinek. Kijelentette, teljesülni fog a kormány célkitűzése, és 2030-ig Magyarország azon öt európai ország között lesz, ahol jó élni, ahol jó lakni, ahol jó dolgozni.

A folytatásban Pócs János osztotta meg gondolatait a hallgatósággal. Az országgyűlési képviselő köszönetét fejezte ki az államtitkárnak, amiért az elmúlt évek során a régió infrastruktúra szempontjából hihetetlen mértékben fejlődhetett. Felszólalásában nyomatékosította, a legfontosabb az út, mely tekintetben a Jászság gazdasága kiemelkedő fejlődést mutat.

– Az elkerülő mindenkit érint, a nagy ipari cégek többsége a megyében Jászberényben működik. Minél nagyobb a gazdaság, annál nagyobb a kamionforgalom, ami Jászberény városközpontján mindig áthaladt, de ezután nem fog. Az első kapavágás, a feltárások megkezdődtek, és reméljük két éven belül az ünnepélyes átadóra is sor kerül – zárta beszédét, amit az államtitkár egészített ki egy örvendetes ígérettel: 2021-re átszállásmentes vasútközlekedés valósul meg Jászberény és Budapest között.

Kazsimér Nóra

A jászberényi Jászkürt Újság, a Jászapáti Hírmondó, valamint a BerényCafé újságírója.
Kazsimér Nóra

Latest posts by Kazsimér Nóra (see all)

Kazsimér Nóra

A jászberényi Jászkürt Újság, a Jászapáti Hírmondó, valamint a BerényCafé újságírója.

Vélemény, hozzászólás?