Az „unokázós” csalások megelőzhetők!

Korábban már hírt adtunk arról, hogy úgynevezett “unokázós” csalók járják a várost, akik idős, megtéveszthető személyeket környékeznek meg telefonon, hogy aztán unokáik, hozzátartozóik nevében pénzt csaljanak ki a gyanútlan hívottól. Az alábbiakban az Orosz Tibor megelőzési és értékelő előadó, áldozatvédelmi referens által küldött rendőrségi interjút közöljük a témában.

Mennyire gyakori elkövetési  módszerről van szó?

Minden évben a közkedvelt bűnelkövetési módszerek között szerepel az úgynevezett ”UNOKÁZÓS” csalás országszerte.

A Jászságban sok ilyen eset fordul elő?

Szerencsére Jászberény és a Jászság az eredményes felvilágosító munkának, az odafigyelésnek és a kellő óvatosságnak köszönhetően több éven keresztül kimaradt a szórásból.

Most időszerű a kérdés, a múlt hétvégén a Jászberényi Rendőrkapitányság illetékességi területén történt egy úgynevezett „unokázós” csalás bűncselekmény. Sajnos az időskori hiszékenység és az elkövetők által gyakorolt lelki nyomás eredményre vezetett és egy idős nő áldozattá vált, ezért is fontos a megelőzés, a felvilágosító munka folyamatos fenntartása.

A csalók hogyan találnak rá áldozataikra?

A csalók módszerei változatosak. Van, hogy a telefonkönyv/tudakozó alapján találomra hívják fel a potenciális célpontokat, de az is előfordul, hogy előzetesen a kiszemelt áldozat lakókörnyezetében puhatolóznak, vagy épp a közösségi oldalakon (pl.facebook) megadott információkat felhasználva teszik hihetőbbé történetüket.

 

Melyek  az „unokázós” csalás  közös jellemzői?

  • A csalók az idős emberek pénzét, értékeit igyekeznek megszerezni.
  • Telefonon keresik fel az időseket. A csaló a kiszemelt áldozat hozzátartozójának (unokájának, gyermekének) adja ki magát, vagy azt mondja, hogy az ő megbízásából telefonál.
  • A csalók egy legendával állnak elő, azt állítják, hogy az unoka (gyermek) valamilyen bajba került (például autóbalesetet szenvedett, kórházban – rendőrségen van), és sürgősen pénzre van szüksége.
  • Lelki nyomást gyakorolnak, kihasználják az idős emberek hiszékenységét, jóindulatát, a bajba jutott családtagon való segíteni akarását.
  • Mivel közvetlen találkozáskor könnyen kiderülne, hogy nem ő az unoka,  ezért akadályoztatására hivatkozva azt mondja, valakit elküld a pénzért, esetleg ékszerekért.

Mit tehetnek az idősek a sértetté válás elkerülése érdekében?

  • Tegyen fel ellenőrző kérdéseket a telefonálónak:

Hogy hívják az unokámat/gyermekemet? Hány éves? Hol lakik? Hol tanul/dolgozik az unokám/gyermekem?

  • Ne hagyja, hogy sürgessék, próbáljon nyugodt maradni!

Kérje el a telefonáló telefonszámát, nevét, hogy visszahívja.  Ne dőljön be! pl. Egy életmentő műtét nem maradhat el, mert valaki nem tud azonnal fizetni , de adósság azonnali megfizetése sem befolyásolja a rendőrségi eljárást.

  • Járjon utána, hogy valóban baj van-e:

Tegye le a telefont, hívja fel az unokáját/gyermekét, hogy tényleg bajba került-e?

  • Ha felmerül, hogy bűncselekményt próbáltak meg elkövetni Ön vagy hozzátartozója sérelmére, hívja azonnal a 112-es segélyhívószámot!
  • Ne adja meg adatait ismeretleneknek!
  • Ne adjon át pénzt ismeretleneknek!

 

 

Munkatársunk

A jászberényi Jászkürt Újság és a BerényCafé újságírója.

Vélemény, hozzászólás?