Elsőbbséget kap a kulturális terek fejlesztése

A lenti interjú felvétele előtt Szabó Tamás előzékenyen becsukta az ablakot hivatali irodájában, hogy halljuk egymás szavát. A főleg Jászberény fejlesztését érintő kérdésekhez így maga a polgármester adta meg a legfrappánsabb felütést.

A kamionok dübörgésétől alig lehet nyitva tartani az ablakokat itt a főtéren is. A most nyomdába adott lapunk egyik híre szerint ebben az állapotban hamarosan kedvező változás áll be.
Június 22-től forgalomkorlátozás lesz a Gyöngyösi úton egészen pontosan a 32-es út és a Jászárokszállás felé menő út becsatlakozásától egészen a Bundás kút melletti jelzőlámpáig. Ez a 7,5 tonna megengedett össztömeg feletti járművekre vonatkozik, tehát a leghangosabb, legzajosabb kamionok valóban ki lesznek tiltva erről a szakaszról. Ez a következménye annak, hogy elkezdhetjük az érintett útszakasz komplex fejlesztését.

Mit jelent ez kicsit részletesebben, és meddig tart?
Október 30-ig tart a forgalomelterelés, azt reméljük, hogy addigra sikerül átépíteni ezt az útszakaszt. Első hallásra talán hosszú a forgalomelterelés ideje, de az útépítés előtt – ahol szükséges – el kell végeznünk az ivóvízvezetékek cseréjét, illetve a csapadékvíz-elvezetés munkálatait. Meg kell jegyezni, hogy nemcsak a nagy tömegű teherautókat érintik a munkálatok, hanem szükség szerint időről időre a többi jármű forgalmát is irányítani kell lámpás rendszerrel vagy tárcsás emberekkel. Ez az itt közlekedőktől, különösen a város lakóitól türelmet és megértést kíván hasonlóan a Csángó Fesztivál tájékán már ismert forgalomkorlátozáshoz, amelyre ebben az évben is sor kerül majd, összehangolva a Gyöngyösi úti munkálatokkal.

Ehhez a szakaszhoz kapcsolódik a postával szembeni Nádor utcai parkoló átépítése, ami már el is készült.
Igyekeztünk összehangolni a különböző fejlesztési munkálatokat, amelyek egy része mint a Mária utcai vagy a Nagykátai úti kerékpáros fejlesztés látható és befolyásolja a közlekedést is. Vannak olyan nem szembetűnő, de nagy volumenű munkálatok is, mint a Magyar utcai bölcsőde vagy a fogyatékkal élők Hatvani úti épülete, amelyek túl vannak az alapozáson, de zárt térben zajlanak. Hasonló az állatkerti Látogatóközpont építése is.

Nemrégiben Piroska Miklós, a Megyei Közgyűlés frissen megválasztott elnöke azt nyilatkozta lapunknak, hogy Jászberény városa nagyon jól előkészítette a dokumentációkat, szinte minden megcélzott forrást elnyert. A polgármesteri székből is ennyire sikeres ez a folyamat?
Egy mondatban, röviden válaszolva kétségtelenül jól dolgoztak munkatársaink, szinte minden remélt fejlesztésünkre sikerült forrást szereznünk pályázatokból is. Kicsit részletesebben megindokolva mindezt: a Malom átépítésre (1 milliárd forint), a piacra és környezetére (800 millió forint), a buszpályaudvar rendezésére (500 millió forint), a vasútállomás környékére és az ipari utakra (650 millió forint), a kerékpárutakra (300 millió forint) egyaránt jelentős pályázati forrásokat nyertünk és hasonló nagyságrendű a Bercsényi és az Apponyi iskola energetikai korszerűsítése, szigeteléssel, ablak- és kazáncserével, 300 millió forintot meghaladó értékben. Nagyon fontos, hogy nyertes pályázataink munkálatai vagy már zajlanak, vagy közbeszerzés alatt állnak, és reményeink szerint idén mind elkezdődnek.

Ezek az összeségükben több milliárdos fejlesztések mennyire befolyásolják a város költségvetését? Talán furcsán hangzik a kérdés, de nem veszélyforrások is egyben?
A 2018-2020-as évek városi költségvetése előnyt kell, hogy biztosítson a fejlesztéseknek. Minden mozgósítható forrást be kell vetnünk a kétségtelenül nagy volumenű és gyors léptékű fejlesztések önerejének biztosítására. Ami a veszélyt illeti, kétségtelen, hogy az építőipari bérek és anyagárak korábban nem tapasztalt mértékű emelkedése jelentősen megdrágítja a fejlesztéseinket. Van olyan projektünk is, amelyet emiatt újra kell számolnunk. Van olyan is, amelyik kategóriát lépett az áremelkedés miatt, és már nem elég nemzeti közbeszerzést hirdetni, hanem uniósat kell, ami időben az eredeti tervekhez képest mindenképpen csúszást eredményez.

Nem fog eladósodni a város? Bírja a tervezett hiteleket és a növekvő költségeket?
Amikor felmértük, hogy a város előtt milyen, a mindennapjainkat hátráltató kellemetlenné tevő szükséges fejlesztések állnak – elég példaként a csapadékvíz problémát említeni –, illetve a 21. századi városi léthez milyen feltételeket kellene megteremtenünk, két választás állt előttünk. Az egyik az, hogy szép lassan, ahogy a város kasszájában gyűlnek a forintok, 15-20 év alatt apróbb tételekben elvégezzük a szükséges feladatokat. A másik pedig – és emellett döntöttünk –, az, hogy akár hitelfelvétellel is gyorsabban megoldjuk a gondjainkat és aztán fizetjük a hiteleket, miközben élvezzük a fejlesztések hasznát nap mint nap. Úgy terveztünk, hogy a költségvetés most és a jövőben is viselje és bírja el ezeket a terheket.

Hogy áll a hitelfelvétel napjainkban?
Pályáztatás útján választottuk ki a legjobb ajánlatot nyújtó MKB Bankot, amely azóta számlavezető bankunk is, és 4 milliárd forintos kerettel áll rendelkezésünkre. Eddig egymilliárd forintot terveztünk pályázati önerőre, és további infrastrukturális fejlesztésekre, például utak, parkolók, csapadékelvezető rendszerek építésére. Az itt fentebb felsorolt fejlesztéseket tekintve egyelőre kétmilliárd forintnál többet nem tervezünk igénybe venni a hitelkeretből. Előbb a tartalékjainkhoz nyúlunk, és takarékoskodunk, csak harmadjára, a végén élesítjük a hitelfelvételt.

Mit jelent a napi gyakorlatban a takarékoskodás?
A város működésének szinten tartásához szükséges forrásokat biztosítjuk, de elsőbbséget élveznek a fejlesztési szempontjaink. Például továbbra is lehet kulturális életet élni a városban, de – ugyanennél a területnél maradva –, a következő 2-3 évben a kulturális terek fejlesztése a fő csapásirány. A múzeumunk hatvanmillió forintért látványraktárat kap, emellett sokéves raktározási gondjain a Szent Imre herceg úti használaton kívüli óvoda átépítése fog segíteni. Ugyancsak a kultúránál maradva a Malom is ebbe a sorba illeszkedik. Amikor ezek a létesítmények elkészülnek be kell lakni őket és minőségi ugrás következhet be a kultúra területen. Választékból addig sem lesz hiány, hiszen most éppen a Múzeumok Éjszakája rendezvénysorozata után, és a ZagyvaParty Fesztivál négy napja előtt beszélgetünk.

Legutóbbi testületi ülésen áttekintették a sportkoncepció éves célkitűzéseit. Vannak kisebb-nagyobb gondok, de az tagadhatatlan, hogy a sportélet tereinek megteremtésében az előbb említett kultúrát igencsak beelőzték.
Létesítményfejlesztésben a TAO-s támogatásoknak köszönhetően többszáz millió forint állt rendelkezésre, ami a város forrásait is érintette, hiszen a 30 százalékos önerőt elő kellett teremteni. Most elértünk egy olyan szintre, ahol létesítményi szempontból a gyermek, az ifjúsági és az utánpótlás sport támogatásának is jók a feltételei. Ezen a területen erőt gyűjtünk és 2020-tól ugyancsak TAO-s lehetőségekre alapozva strand- és uszodafejlesztéseket tervezünk a vizes látványsportágakra, esetünkben az izmosodó vízilabda sportra lapozva.

Ugyancsak a testületi ülésnél maradva, jóval kellemetlenebb kérdés maradt hátulra. Mi történik Budai Lóránt jobbikos képviselő körül?
A végével kezdve a történetet, összeférhetetlenségi eljárást kezdeményeztünk Budai Lóránttal szemben, amely eljárást felfüggesztettük. Az összeférhetetlenséget egyelőre nem mondtuk ki. Az idevonatkozó törvény szerint összeférhetetlenségi eljárást lehet kezdeményezni a képviselő-testület azon tagjával szemben, aki viselkedésével, cselekedetével a közbizalom megingatására alkalmat ad. Budai képviselő immár évek óta „iparszerűen” űzi ezt a viselkedést. Az utóbbi időben előfordult három esetet kívánta megvizsgálni a képviselő-testület többsége, és ha szükséges, akkor szankcionálni azt.

Mit jelent az eljárás felfüggesztése?
Jogilag szabályozott folyamatról van szó, amely során a közbizalom megingatása esetén megindított eljárásban harminc napon belül ki kell mondani, hogy összeférhetetlen vagy sem a képviselői státusz és a képviselő cselekedete, magatartása. Mi most azt mondtuk, hogy bevárjuk a három inkriminált esetből annak a kettőnek a bírósági ítéletét, amely már folyamatban van, a harmadik ügyben pedig magam tettem feljelentést hivatali visszaélés gyanújával. Az eljárás végeredményének ismeretében térünk vissza ehhez a folyamathoz. A későbbiekben – amennyiben kimondja a testület az összeférhetetlenséget –, az érintett nyolc napon belül bírósághoz fordulhat. Ha a bíróság elutasítja a keresetét, megszűnik a képviselő mandátuma. A párt természetesen – listás mandátumról lévén szó –, nem veszíti el a helyét, betöltheti azt mással. Ez tehát egy olyan szigorúan szabályozott törvényes folyamat, amihez csak a fentieknek van köze, sajtó vélt nyomásának, netán ügyvédi beavatkozásnak semmiképpen. Eddig jutottunk ebben a folyamatban. A további fejleményekről a maga idejében ugyancsak tájékoztatni fogjuk a város lakóit.

Vélemény, hozzászólás?