Tegyünk együtt a tisztább és szebb városképért!

Jászberény város idei költségvetésének igen nagy szeletére jogosult a városüzemeltetési feladatokat ellátó Jászberényi VV Nonprofit Zrt., de a feladatokkal járó kiadások mértéke is ezen a területen a legnagyobb. A rendelkezésre álló források nyújtotta lehetőségekről Horgosi Zsolt vezérigazgatót kérdeztük, akit nemrégiben újabb öt évre választottak meg a társaság élére.

Elégedett a város idei költségvetésének a JVV NZrt. részére jutó részösszegével?
Ha jól emlékszem, polgármester úr szokta mondani a költségvetés tárgyalásakor, hogy nincs jó költségvetés, csak elfogadott. Úgy gondolom, hogy teljes mértékben igaza van, hiszen mindig vannak olyan elképzelések, igények, amelyeket az adott pénzügyi lehetőségek nem tesznek lehetővé. Ezt minden érintettnek tudomásul kell venni, és mi is így vagyunk ezzel. De összességében elégedettek vagyunk, hiszen a működés biztosítottnak látszik.

Az előzetesen benyújtott forrásigényükhöz képest mire jut kevesebb pénz?
Az eddigi évek gyakorlatához hasonlóan az üzemeltetésre rendelkezésünkre tudja bocsátani az önkormányzat a forrásokat, de sok esetben a nagyobb karbantartásokra, felújításokra már nem jut elég pénz. Ennek ellenére természetesen optimisták vagyunk, hiszen a költségvetés elfogadását követően döntöttek arról, hogy jelentős külső forrás bevonására kerül sor a város életében, ami felszabadít olyan lekötött fejlesztési forrásokat a jelenlegi költségvetésből, amelyek más területeken hasznosíthatóak lesznek. Valamint várhatóak olyan pályázati, TAO-s fejlesztések, amelyek a szóban forgó létesítmények megújítását célozzák. Azt gondolom, hogy majd ezek keretében lehetőségünk lesz az általunk üzemeltett ingatlanvagyon elvárható felújítási munkáinak elvégzésére is.

Eddig a cég egészéről beszéltünk, az egyes ágazatokat tekintve hogyan kalkuláltak?
Mi már eleve azzal kalkuláltunk, hogy növeljük a bevételeinket, így biztosítani tudjuk a stabil, jó színvonalhoz szükséges forrásokat. Ahol erre nem, vagy csak korlátozottan van lehetőség, ott is igyekszünk a lehetőségekhez mérten biztosítani a szükséges feltételeket. Ezért is kiemelten fontos feladatnak tekintjük a költségtakarékos működtetését a ránk bízott vagyonnak, hogy tehermentesíteni tudjuk – amennyire csak lehet – városunk költségvetését.

Január elsejétől 15%-kal nőtt a minimálbér, a garantált bérminimum pedig 25%-kal emelkedett, ami bizonyára többletköltségként jelentkezik a mérlegükben.
Örömteli számunkra, hogy a jogszabályban előírt béremelés fedezetét társaságunk megkapta az érintett területeken – sportlétesítmény üzemeletetés, városüzemeltetés, állatkert és egyéb önkormányzati feladatoknál –, valamint a kapott források lehetőséget biztosítanak az államilag garantált béremelésekben nem részesülő kollégáink részére is béremelés végrehajtására, a bérfeszültségek elkerülése érdekében. Jelenleg 191 munkatárssal dolgozunk, akik közül 140 kollégát érint a garantált bérminimum és a minimálbér emelése.

Társaságuknál mennyire versenyképesek a fizetések?
A bérek sajnos messze elmaradnak a KSH által közreadott átlagbérekhez képest, de mindannyian azon dolgozunk, hogy minél jobb feltételeket tudjunk teremteni a dolgozóinknak. Vannak olyan gazdasági korlátaink, amelyeket nem tudunk átlépni. Jelentős gondot okoz, hogy amennyiben a jövedelmeink nem versenyképesek, akkor nagyon nehéz lesz például a nyugdíj miatt távozó kollégákat pótolni.

A profitorientált vállalkozások Jászság-szerte munkaerőhiánnyal küzdenek, igaz ez a nonprofit szférára is?
Minket sem kerül el a munkaerőhiány, több területen is szükségünk lenne szakemberekre, különösen olyan hiányszakmákban, mint a tehergépjármű-vezetők, nehézgépkezelők, kisgépkezelők. Ezért is igyekszünk minél több munkafolyamatot gépesíteni. A városüzemeltetés területén olyan gépeket szeretnénk vásárolni, amelyek multifunkcionálisak, több területen is hasznosíthatóak. Ennek jegyében már 2016 végén beszereztünk egy John Deere kistraktort, ami alkalmazható hókotrásra, síkosság mentesítésre, a nehezen hozzáférhető helyeken is képes fűnyírásra, mulcsozásra és lombszívásra is. Ehhez hasonló gépekkel szeretnénk továbbfejleszteni az állományt, és technológiai váltáson is gondolkodunk bizonyos területeken.

Milyen visszajelzéseket kapnak a társaság munkájáról?
Sajnos hozzánk zömében a negatív visszajelzések jutnak el, a pozitívak ritkán. Egyszer egy ismerősöm például dicsérte a fürdőben dolgozókat, hogy még a zokniját is segítettek felvenni, ami az alkalmazottaink emberségéről tesz tanúbizonyságot. De leginkább problémák tömkelegét kell nap mint nap megoldanunk, ami igazi kihívás számunkra. Minden területen igaz az, hogy három szereplőnek kell együttműködnie. A tulajdonos, azaz az önkormányzat biztosítja a működéshez szükséges forrást, az üzemeltetőnek rendben kell tartani a rábízott területeket, a lakosságnak pedig ügyelnie kell a terület állagának megóvására. Ma már mindenféle hulladék leadására lehetőség van a városban, mégis sok pénzt felemészt az illegálisan elhelyezett hulladék összegyűjtése és elszállítása. Ugyanígy plusz kiadást jelent társaságunknak a szándékos rongálások helyreállítása, amelyek a hatóságok, a lakosság részéről nagyobb odafigyeléssel csökkenthetőek, elkerülhetőek lennének. Bízom abban, hogy a fenti három szereplő együttműködése tisztább és szebb városképet eredményez majd a jövőben.

Gergely Csilla

Gergely Csilla

A jászberényi Jászkürt Újság és a BerényCafé újságírója.

Vélemény, hozzászólás?