Jászberényi az év üzlete

Ezekben a hetekben gyakran szerepelt a híreinkben a CO-OP Star Kereskedelmi Zrt. Tudósítottunk a Coop Rally-ról, ebben a számunkban pedig a mindig sikeresnek bizonyuló Borünnepről. Dr. Rédei István elnök-vezérigazgatót most mégsem ezekért a hírekért kerestük, hanem két igencsak jegyzett elismerés ürügyén.

Két aranytömböt készített ki beszélgetésünk elején az asztalra. Ezeknek van köze az elismerésekhez?
– Ezek valójában imitált aranytömbök, amelyek Hollóházán az ex­kluzív porcelánfestő műhelyben Tirpák Sándor kézzel festett munkái. Messziről megtévesztésig hasonlítanak egy aranytömbhöz, de a szerepük inkább az, hogy az elismerés súlyát, nemes mivoltát jelképezzék. Megtéveszteni nem akarnak senkit, hiszen az aranyrudak fine gold feliratán túl szerepel az elismerés neve is: Store of the Year Hungary 2017 vagyis az Év Üzlete Magyarországon – 2017.

Kitől kapták ezt a díjat, és miért van belőle mindjárt kettő?
– A Trade magazin idén is megszervezte Tapolcán a Pelion Hotelben a Businesses’ Days, tehát az ÜzletiNapok Fórumát immár tizedszer.
Szeptember 26-28-a között előbb tanácskoztak, a magazin által szervezett előadásokat hallgattak meg, gazdasági folyamatokat elemeztek a résztvevők, majd a nyolctagú zsűri segítő közreműködőket is igénybe véve kiválasztotta az Év Szupermarketje, valamint az összes bolt kategóriában az Év Boltja cím viselésére jogosult magyarországi boltokat. Több kategória volt, mi a jászberényi felújított, átalakított, kibővített boltunkkal elnyertük az Év Szupermarketje és az Év Boltja címet is. Ezért a két „aranytömb”. Az okleveleket egyébként a legmegfelelőbb helyre, a bolt eladó terébe helyeztük el.

Volt már rá példa, hogy hasonló díjat nyertek?
– Nem, még soha.

Gratulálunk a díjhoz! Írásba adtuk lapunkban, hogy nekünk is tetszik az áruház. Mégis minek köszönhető ez a két díj?
– Ha már itt tartunk, valójában nem is két díjról beszélhetünk, mert korábban, április 27-én, Budapesten az Élelmiszer című szaklap rendezvényén a Magyar Franchise Szövetség különdíja ugyancsak az Év Boltja cím viselésére jogosított fel bennünket. Az ottani kilencfős zsűri indoklást is fűzött a döntéséhez, miszerint a hazai üzletlánc rendszerben példamutató innovációt vittünk végbe. Hozzáteszem, hogy mindkét megmérettetésben a hazai és a külföldi üzletláncok egyaránt részt vettek.

Igen, éppen erre készültünk rákérdezni. Miben nyilvánul meg a CO-OP Star innovációja?
– Beszéltünk már erről többször, bár részben terv szinten. Ezúttal Mezei János kereskedelmi igazgató éppen erről tartott Tapolcán összefogott, rövid előadást, amelyben vázolta a CO-OP Star történetét, filozófiáját és az ezekből következő innovációs stratégiát, ami több évtizedre nyúlik vissza. Például az első közös informatikai rendszer kialakítása a CO-OP csoporton belül, majd erre alapozva a törzsvásárlói közösségünk megteremtése is ilyen volt. Ezt követte a CO-OP pénzügyi szolgáltató létrehozása, majd a saját márka, a Tallér termékkör bevezetése, amely jellemzően kis- és középvállalkozók termékeire koncentrál. Ezután következhetett a kiemelt boltoknak az emberi lépték megtartása melletti modernizálása, szebbé, kényelmesebbé, praktikusabbá tétele. Ennek eddigi legjobb példája – és ezekkel a díjakkal elismert egysége –, a jászberényi áruházunk.

Aki betért már az áruházba, talán egyetért velünk, hogy valóban szemet gyönyörködtető. Saját kútfőből merítettek?
– Igénybe vettük egy kiváló külsős tervező, Virág Ferenc ötleteit és munkáját a világítás, a színek rendszere és a terek kialakítása tekintetében. A tartalmi részekben azonban a már említett Mezei János, valamint Bartus Péter és csapataik döntöttek minden másról.

A sikerre való tekintettel átalakítják a többi boltot is?
– Felmértük minden településen a boltjaink műszaki állapotát, az igénybevétel mértékét, a vásárlói szokásokat, és arra jutottunk, hogy 40-50 bolt átalakítása indokolt a fent vázolt szempontok alapján. A jászberényi mellett hasonló szellemben átalakított üzleteink vannak Köröstarcsán és Dánszentmiklóson Várpalotán idén készül el, Ceglédbercelen pedig zöldmezős beruházással jövőre létesül ilyen korszerű üzlet. Évi négy-öt bolt átalakítását tudjuk kigazdálkodni, így 6-7 év alatt ennek a korszerűsítési folyamatnak a végére érhetünk. A többi boltunkban belső átrendezés, színezés, világításkorszerűsítés lehet a fő célunk.

A (ki)gazdálkodásról jut eszünkbe, hogy az idei tervük készítésekor nehézségekre számított a központi béremelés és más változások miatt is. Egészen röviden, hogy állnak?
– Most már bizonyos, hogy az év eleji problémák, nehézségek áthidalhatóak voltak. Nagyobb gondot okoz a munkaerőhiány. Úgyis, hogy a szolgáltatásban, az építőiparban ezekben a hónapokban szinte annyit dolgoznak a férfiak, amennyit tudnak. Alig van idejük a családjukra, nálunk meg az ő asszonyaikat foglalkoztatjuk nem kis részben. A család gondja napi szinten rájuk hárul, és ez nyilván kihat arra is, hogy mit tudnak, és mit nem tudnak vállalni a munkahelyükön. A munkaerőhiányon 3-5 éves távlatban a technológiai forradalom enyhíthet.

Gyárban belátható, hogy mi a technológiai forradalom. Mit jelent ez a kis létszámú, egymástól távoli üzletek esetében?
– Nálunk is munkaerőt szabadíthat fel a nyugaton már bevált és gyakorolt technológiai újítások sora. Például sok időt elvesz a zöldségek kipakolása, a csokoládék, cukorkák, tészták, zsömlék egyesével kihelyezése, elrendezése. Ha a boltba a zsömle 2-3-5-sével csomagolva érkezik, a zöldséget – ahogy Hollandiában – a termelőtől a logisztikai központon a boltba viszik, mindezeket kulturált, kihelyezhető ládákban, tároló eszközökben, belátható, hogy nagyon sok munkától mentesülhetnek a boltok dolgozói. Jövőre Szolnokon kezdődik egy 5300 négyzetméteres logisztikai központunk építése. Ez már az út kezdete lesz, ahol a fentebb jelzett előkészítő munkálatokat néhány hatékony gépsor zömében elvégezheti.

Végezetül – nem az üzletek, hanem a saját zsebünkben turkálva – érzékeli-e a hírekben szereplő nagyobb bérkiáramlást a forgalmukon?
– A kereskedelemről már számos tanulmány kimutatta, hogy követő ágazat. Ez azt jelenti, hogy a háztartások rosszabbodó vagy javuló állapotát, költségvetését némi késéssel követi. A legutóbbi gazdasági világválság majd egy éve tartott már, de az üzleteinkben nem éreztük a családok nadrágszíj-megszorítási szándékát. Ugyanígy, a válságot követően majdnem másfél év kellett ahhoz, hogy stabil élénkülést tapasztaljunk. Egy-egy kiugró hónap előfordult, de az emelkedést visszaesés követte, és jó pár hónap múltán állt be egy magasabb keresleti szint. Ez a szépsége és a nehézsége is a mi ágazatunknak: nem gépek, hanem emberek az ügyfeleink, a vásárlóink, és ez így jó.

Vélemény, hozzászólás?