A lélek útvesztői

November 5-én, csütörtök este egy egyszemélyes monodrámával érkezett városunkba Udvaros Dorottya színművész a Főnix Fészek Műhelyház és Malom Film-színház színpadára.

A 101 éve született, világhírű francia írónő, Marguerite Duras Nyáron, este fél tizenegykor című kisregényének színpadi változatát az előadást rendező Vörös Róbert írta, melynek egy korábbi, sokszereplős változatát a budapesti Trafóban mutatták be néhány éve. Négy alkalommal játszották, ezt követően pedig megfogalmazódott az igény, hogy a történetet egy nő és egy gitáros egyedül is előadhatná. „Az nagyon jó, hogy az ember egyszer csak a nagyszínpadról bekerül egy ilyen közeli térbe, mert egész más koncentrációt követel” – mondta a címszereplő, Udvaros Dorottya.

A darab alapvetése ma különösen aktuális, hiszen egyre kevesebb időt hagyunk magunknak az életre, annak „minden unalmas, vízparton üldögélős semmittevésével együtt” – mondta Udvaros Dorottya. Az intim, bensőséges tér és az előadás tempója, hangulata lehetőséget ad a nézőnek arra, hogy átszűrje a saját tapasztalatain a látottakat-hallottakat, és elgondolkodjon azon, ő vajon hogyan rohan át az életén és mennyi időt hagy saját magának.
Nyáron este fél 11-kor egy házasság megrekedését, majd felbomlását tárja fel kimondatlan szavakon és elfojtott indulatokon keresztül. A mű főhősei könnyű nyaralásra indulnak, de életük sorsdöntő lépéseit kényszerülnek megtenni, mert szembesülnek egy nyílt és véres szerelmi gyilkosság által fölbolydult város forró miliőjével.

201511190013.jpg

Duras története mégsem pusztán a szenvedély hatalmáról szól, hanem a szereplőkben, a főszereplőben, Maria-ban egy szerelmi háromszög következtében fájdalmasan és csöndesen végbemenő veszteségről. Az előadás, a tánc, a zene, a szöveg, a csönd erejével jeleníti meg a szenvedélyes, drámai történetet. Vörös Róbert rendezőnek viszont sikerült még mélyebbre alászállnia, a csöndek erejével visszaadta Duras igazi lényegét. Az elhallgatások keresztülívelnek az előadáson, és bennünk visszhangoznak tovább. Mert a csöndtől oly nagyon elszokott ember csak kongó ürességet érez belül, és nem érti, hogy a gondolati hiátust neki kell kitöltenie.

A filmben Maria az alkohol hamis mámorától rezignáltan beletörődik abba, hogy férje egyre jobban eltávolodik tőle, és egy fiatalabb nővel enyhíti fásultságát. Udvaros Dorottya annyira elmerül a kétségeiben, hogy tulajdonképpen ő taszítja egymás felé férjét és újdonsült barátnőjét. Itt valójában ő az, aki már belefásult a kapcsolatba, és mivel nem meri bevallani magának, megteremti a körülményeket, hogy sértett királynőként távozhasson.