Berényi kiállítás Lengyelországban

A Jövőkép Alkotók Egyesülete kiállítása június 29-én nyílt meg Sucha Beskidzkában, a suski vármúzeumban. A csoport a jászberényi kortárs képzőművészeti törekvések egy jellemző szeletét, egyben Jászberény baráti üdvözletét vitte el a lengyel testvérvárosnak. A tárlatot Barbara Woźniak múzeumigazgató és Góg Zoltán, az egyesület elnöke közösen nyitották meg.

A 2015-ben alakult Jövőkép Alkotók Egyesülete vállalt célja, hogy képzőművészeti alkotócsoportként olyan művészi installációkat, projekteket hozzon létre és indítson útjára más magyar és külföldi településekre, melyek Jászberényben „születtek”, a város és a térség kulturális jegyeit, hagyományait, értékeit is magukon hordozzák, illetve – ezáltal is – újakat teremtenek.

A Sucha Beskidzkában bemutatott kiállítás a POLIFÓNIA címet kapta, mely zenei kifejezésként olyan többszólamú szerkesztésmódot jelent, amelyben minden szólamnak önálló szerepe és jelentősége van. A kiállított, hat alkotótól származó 33 mű több mint harmada a csoport „CímERedeT” című tematikus kollekciójából való, mely Jászberény város címerének, az abban látható motívumoknak, szimbólumoknak továbbgondolására, feldolgozására utal. E kiállítási egység nyomtatott, szabadtéri változata 2017-ben, a Város Napja alkalmából nyílt meg a jászberényi Zagyvaparti sétányon és jelenleg is látható. A csoport tagjai településük címerét alapul véve, az abban szereplő öt szín (kék, vörös, arany, ezüst, fekete) használatával fogalmazták meg érzéseiket, gondolataikat, hitvallásukat. A suchai tárlat ezen része kalandozás a JAE alkotóinak fantáziájában, egyben izgalmas vizuális lenyomata a „városlakó művész” sajátos viszonyáról otthonához.

A kiállításon szereplő többi mű a kiállító művészek saját, egyéni stílusának, az őket jellemzően érdeklő témák és művészeti kérdéskörök darabjai. Bartos Kingát évek óta foglalkoztatja az emberi lélek, az emberi kapcsolatok működése, s munkáiban sokszor ezek képi kifejeződése jelenik meg. A realisztikus részletek és a felbontott formák, színfoltok együttes alkalmazásával kívánja szimbolizálni azt az összetett “mozaikot”, amely tulajdonképpen maga az élet.

Bíró Boglárka az elmúlt évben készült két hagyományos festészeti technikájú, nonfiguratív táblaképpel szerepel, valamint két kísérletezőbb munkával, mint a hajkoszorúk és a Tabula Rasa című stop-motion. Mindkettő személyes és egyetemes szimbólumokat megjelenítő anyagokat és motívumokat használ fel. Farkas Edit négy munkája a Jászberényben nemrégiben önálló kiállításán is bemutatott Republic-sorozatból való, legfrissebb alkotásai közé tartozik. A zenekar dalainak inspirációi adják a képek formavilágát, ahol akvarellel és tűfilccel a rajzmeditáció eszközeit is felhasználja.

Fejős László kísérleti alkotásai, figurális, nonfiguratív-absztrakt grafikái láthatók, melyek gondolatilag kapcsolódnak az alkotó véglegesnek tekinthető műveihez. Szín, forma és technikai világukban is a test és lélek kettőssége, a lelki önazonosság lenyomatainak tekinthetők. Koncz Gábor munkáinak legfőbb jellemzői a rétegek egymásra épülése, az hogy a különféle formájú színfelületek hogy rakódnak egymásra, hol megvilágítva, hol pedig a technikák tulajdonságait kihasználva, sok helyen leginkább az átlátszó anyagokkal játszva. Mihalik Judit a CímERedeT tematikájú két festményével szerepel a tárlaton.

A július 27-ig tartó kiállításról számos fotó látható a Jövőkép Alkotók Egyesülete Facebook oldalán. A testvérvárosi kapcsolat keretében létrejött tárlat hozadéka lehet, hogy a közeljövőben Jászberényben is létrejöhet egy Sucha Beskidzkához kötődő képzőművész kiállítása.

Szerző: Góg Zoltán

Vélemény, hozzászólás?