A Cantate Nobis Énekegyüttes nyári programjai

Ha nyár, akkor uborkaszezon…. iskolaszünet, nyaralás, könnyed programok, önfeledt kikapcsolódás. Ezekről is, de nem egészen munkaszünetről szólt a Cantate Nobis Énekegyüttes nyári programja.

Július 8-án az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Jászberényi Campus diplomaátadó ünnepségén, a Jászberényi Főtemplomban színesítettük a végzősök emelkedett hangulatú ünnepségét néhány, szívhez-fülhöz szóló kórusművel Sas Dániel zongoraművész kíséretével. Június 29-én a Jászapáti Pájer Antal Művelődési Házban „Nyáresti szerenád” címmel számos, nem éppen csak könnyed művekkel leptük meg a szép számú közönséget. Az egyes blokkok felvezetését, az elhangzó dalok születésének körülményeire utaló korszak(ok) szakavatott bemutatását zongorakisérőnk, Sas Dániel vezette be, melyek után szintén az adott kor zeneszerzőit megihlető műveket adott elő fantasztikus virtuóz játékával, vagy éppen a dalokhoz fűzhető improvizációval. A reneszánsz korszak, azaz a művészetek újjászületésének időszaka az 1450-1600-ig terjedő időszakra tehető. A koncerten az e részben elhangzó művek méltán tükrözték a korszak kórusmuzsikájának jellegzeteségeit, mint például a homofón szerkesztésmódot, valamint a különböző hangutánzó, úgynevezett „halandzsa” motívumokat.

A barokk kor egyik legnagyobb mestere Georg Friedrich Händel, a német származású zeneszerző, akit az angolok nemzeti zeneszerzőjükként tartanak számon. Az ő műve, Áriája következett a kórus előadásában, melyet egy variáció-szerű improvizáció követett zongorán, melyben megjelentek a barokk-kor jellegzetes polifón szerkesztésmódjai, tovább fejlesztve egészen a romantika és a 20. századi klasszikus muzsika jellegzetességeivel. Franz Schubert a klasszicizmus és romantikus kor határán mozgó szerző egyik leghíresebb témájára, A pisztrángra írt igazán szellemes feldolgozása következett, melynek szerzője Franz Schöggl.

A Mozart és Beethoven stílusában megírt kompozíciókat zongora improvizációk követték, melyek alkalmazkodva az eredeti témára, azt Bartók és Liszt motívumain keresztül mutatták be. A vers és zene, vagyis a szöveg és a muzsika kapcsolata egészen régre nyúlik vissza az időben. A koncerten két kórusmű is elhangzott, melyek egy-egy vers, esetünkben egy orosz és egy magyar költemény megzenésítései. A két darabot egy híres zongoramű, Liszt Ferenc Szerelmi álmok című darabja választotta el, mely szintén egy versre, egy német költeményre íródott, és bemutatta, hogy a szerelem nem ismer határokat és mindenek felett áll. A zongoradarab ihletett előadása mellett Szervánszky Endre Petőfi Sándor versére írott Kicsapott a folyó c. műve méltán kapott vastapsot.

Az ír áldásokat általában esküvői szertartásokon, családi összejöveteleken és más különleges alkalmakon használják. Annyi áldás jelent meg az évszázadok során, hogy ma már szinte minden életeseményre kiterjed. E részben két művet énekelt a kórus. A népzenei feldolgozások fontos kordokumentumok minden nemzet számára. Sas Dániel nemcsak zongorajátékával kápráztatta el a közönséget, hanem új, zeneszerzői oldaláról is bemutatkozott. A Vidrócki híres nyája.. és a Kis kece lányom… darabok feldolgozásának ősbemutatója csaknem pontosan egy éve volt a Szikra Galéria udvarán, és itt is nagy tapssal jutalmazta a közönség.

Vélemény, hozzászólás?