Háromgenerációs művészcsalád

Nemzedékek címmel nyílt időszaki kiállítás szeptember 4-én, kedden délután a Szikra Galériában. Három generáció, Rácz Kálmán festőművész és fia, Rácz Gábor iparművész valamint unokája, Rácz Eszter képzőművész műalkotásai, festmények és tűzzománc képek tekinthetők meg a tárlaton.

Rácz Kálmán születésének 110. évfordulóját köszönthetjük ebben az esztendőben és az eredeti gondolat az volt, hogy ennek emlékére tisztelegnek művészete előtt. Ám aztán úgy szövődtek a történések szálai, hogy kikerekedett a Nemzedékek című kiállítás, ami így sokkal gazdagabb anyagot tud bemutatni. Ráadásul ilyen még nem volt a Szikra Galéria történetében, hogy egy család három generációjának alkotásait állítsák ki egy kiállítás keretében.

A művészetre hangolódást a komolyzene dallamaival Sas Dániel zongoraművész segítette üdítő hangszeres játékával. Ezt követően a kiállítás társrendezője, a Muravidék Baráti Kör Kulturális Egyesület tevékenységét mutatta be a civil szervezet elnöke Ruda Gábor. Képzőművészeti kiállításokat szerveznek, könyvkiadással, folyóiratok megjelentetésével foglalkoznak, mint a Muravidék vagy az Esztergom és vidéke. Könyvkiadási tevékenységükhöz tudományos kutatómunka is kapcsolódik. Nyaranta képzőművészeti és irodalmi alkotótáborokat szerveznek gyerekeknek, az utóbbi években felnőtt és főleg tűzzománc művészeti műhelyek rendezésével is foglalkoznak. Zománcművészek mindig is szerepeltek kiállításaikon, tíz éve rendeznek szisztematikusan tűzzománc kiállításokat és ennek kapcsán összeállt egy művészeti csoport melynek Rácz Gábor a vezetője.

A Nemzedékek című tárlatot az egyik kiállító alkotó, Rácz Gábor nyitotta meg. Beszélt édesapjáról, Rácz Kálmánról, akit határozott embernek nevezett, mert pontosan felépített munkafolyamatot követett alkotás közben. Kacérkodott ugyan az impresszionizmussal, de az egyéniségében benne volt a fegyelmezettség, ami a naturalizmus irányába húzta őt, így a kettő között lavírozott. Szeretett a szabadban festeni, nagyon szépek a háború előtti jászberényi képei, és a Zagyvát is sok irányból festette meg, akvarellben és olajképekben egyaránt. Rácz Gábor elmondta, hogy édesanyja is festett, csak ő egészen konkrét megbízásokat, portrékat készített. El is hozott egyet munkáiból amely a nagymamát ábrázolja, hogy róla is megemlékezhessenek. A portrék mellett nagyon szépen le tudott festeni klasszikus szentképeket, és jó kedvvel dolgozott amellett, hogy öt gyermekét is ellátta.

Ebbe a művészcsaládba született unokaként Rácz Eszter, aki már kicsi korában bejárt a műterembe és figyelte nagyapját, hogyan dolgozik. Művészként a festészet mellett ötvösmunkákkal, tűzzománccal foglalkozik, de mesekönyv-illusztrációkat is készít.

Rácz Gábor bemutatta a tűz­zo­mánctechnikát, mint a legidőtállóbb festészeti eljárást. Zománcalkotásoknál nagyon szép, ahogy a fémoxidok áttetsző felületek módjára rétegződnek egymásra a hevítés során. A hőhatás megváltoztatja a színüket, kialakul a fényes zománcfelület az egymásra égetett rétegek összhangzata, és ahogy az áttetsző üvegrétegekbe belelátunk, az ad valami különös hatást. Nemcsak kisméretű alkotásokat, de egész nagy oltárképeket is készít ezzel a technikával.

Az este zárásaként a hónap műtárgyának választott Vízpart Tahi című festményt mutatta be Rácz Gábor. Édesapja két óra alatt festette meg tahinál a Duna parton az alkotást, vastagon pakolta fel spaklival a festékrétegeket, bravúros gyorsasággal és különböző durva ecsetekkel finomította el. Így vitte bele a zöld levelek közé a bujkáló szürkéket, kékeket, sárgákat, amely által az egész lombot átjárja a levegő és a fény. Közelről is érdemes megnézni, mert olyan, mintha egy kis maszat lenne, de az egész egy képpé áll össze.

Nézzék meg önök is! A Nemzedékek kiállítás többi alkotásával együtt a Szikra Galériában szeptember 27-ig megtehetik.

Demeter Gábor

Demeter Gábor

A Jászkürt Újság és a BerényCafé újságírója, szerkesztője.

Vélemény, hozzászólás?