Gyors döntések a rendkívüli testületi ülésen

A megszokott napon, november 30-án szerdán -, de nem a megszokott időben – délután15 óra helyett délelőtt 9 óra 15 perckor – kezdődött a Jászberény Városi Önkormányzat Képviselő-testületének rendkívüli ülése. A nem egészen 8 percig tartó tanácskozás során egy sürgősségi indítványról és két előterjesztésről döntöttek a képviselők.

A tervezett napirendet egyhangúlag fogadta el a rendkívüli ülésen megjelent 10 testületi tag. Így elsőként arról a sürgősségi indítványról szavaztak, amely a helyi adókról szóló törvény módosítása miatt került a testület elé. A 2023.  január 1-től hatályos szabályozás alapján, a kisvállalkozó adózók bevételük nagyságától függően a 39/A. § (2) bekezdés szerint választhatnak egy új adóalap megállapítási módszert, mely bevétel-alapú differenciálásra épülő, sávosan meghatározott egyszerűsített adóalap megállapítást jelent. Azok a kisvállalkozó adózók, akik az új adóalap megállapítást választják, a Htv. 39/A. § (11) bekezdése szerint 2023. évtől nem lesznek jogosultak helyi iparűzési adóban adómentességre, adókedvezményre és adócsökkentésre.

Az ismertetett Htv. szabályainak változása 2023. január 1-jétől indokolja a helyi adókról szóló 46/2011.  (XI. 22.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdésének kiegészítését, a helyi iparűzési adómentesség igénybevételére vonatkozó korlátozó szabállyal, az alábbiak szerint:

„1. § (2) Az építményadóra és a telekadóra vonatkozó önkormányzati mentességek nem alkalmazhatók a vállalkozók üzleti célt szolgáló építménye utáni építményadó, valamint telke utáni telekadó megállapítása során. 

A helyi iparűzési adóra vonatkozó önkormányzati mentességre nem jogosult a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 39/A. § (2) bekezdés szerinti adóalap-megállapítást alkalmazó kisvállalkozó.” 

A sürgősségi indítványt vita nélkül, egyhangúlag fogadták el.

A folytatásban az alkalmazandó nyersanyagnorma megállapításáról és a köznevelési intézményekben biztosított intézményi étkeztetés térítési díjáról szóló 14/2021. (VII. 9.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló előterjesztés került napirendre.

Az alkalmazandó nyersanyagnorma megállapításáról és a köznevelési intézményekben biztosított intézményi étkeztetés térítési díjáról szóló 14/2021. (VII. 9.) önkormányzati rendeletben (továbbiakban: Ör.) rögzített nyersanyag norma módosítására 2022. október 1-jei hatállyal került sor. A 2022. év januárjától augusztusáig átlagosan – 25,07%-os mértékű élelmiszer termékek fogyasztói átlagár emelkedésre figyelemmel – a nyersanyag norma 12%- os növelése ment végbe.

A KSH 2022. november 9. napján publikált fogyasztói árakat érintő gyors tájékoztatója alapján 2022 októberében a fogyasztói árak átlagosan 21,1%-kal meghaladták az egy évvel korábbit.  Ezen belül az élelmiszerek ára 40,0%-kal emelkedett, leginkább a tojás (87,9%), a kenyér (81,4%), a tejtermékek (75,4%), a sajt (74,7%), a vaj és vajkrém (71,6%), a száraztészta (58,6%), a margarin (58,0%), a péksütemények (54,7%) és az édesipari lisztesáru (53,4%)  drágult. A termékcsoporton belül a cukor (11,8%) és az étolaj (4,4%) ára nőtt a legkisebb mértékben. A háztartási energia 64,4%-kal drágult. A KSH adatai alapján 1 hónap alatt, 2022 szeptemberéhez viszonyítva, 2022 októberében a fogyasztói árak átlagosan 2,0%-kal nőttek. Az élelmiszerek 4,3%-kal drágultak, ezen belül a tojás 24,1, az édesipari lisztesáru 9,8, a tejtermékek 6,5, az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, friss hazai és  déligyümölcs) és a sajt egyaránt 6,2, a kenyér 6,1, a vaj és vajkrém 5,6, a péksütemények 5,8%-kal kerültek többe. Az élelmiszerár emelkedés 2022. januárjától októberéig átlagosan 36,26%-os mértékű volt. Az élelmiszer alapanyag ár jelentős mértékű inflációs költségnövekedéséhez a nyersanyagnormát is szükséges igazítani az intézményi étkeztetés minőségére irányuló ágazati szabályok betarthatósága érdekében, melynek mentén az előterjesztés egységes 20%-os nyersanyag norma emelést tartalmazott 2023. január 1. napjától kezdődően.

Az előterjesztést vita nélkül, egyhangúlag fogadták el.

A rendkívüli ülés utolsó napirendi pontja a 2022. évi igazgatási szünet elrendeléséről szóló 28/2021. (XII. 16.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezéséről és egyéb kapcsolódó döntések meghozataláról szólt.

A Magyar Közlöny 2022. évi 184. számában megjelent a Kormány 460/2022. (XI. 10.) Korm. rendelete a különleges jogállású szerveknél és a helyi önkormányzatok képviselő-testületeinek hivatalánál elrendelhető igazgatási szünetre alkalmazandó veszélyhelyzeti szabályokról (a továbbiakban: Korm. rendelet), mely szerint a kormányzati igazgatási szünet elrendeléséről és a kormányzati igazgatási szünetre alkalmazandó veszélyhelyzeti szabályokról szóló 369/2022. (IX. 29.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdése szerinti időszakra igazgatási szünetet rendelhet el a helyi önkormányzat képviselő-testületének polgármesteri hivatala, közös önkormányzati hivatala tekintetében a helyi önkormányzat képviselő-testülete.

A Korm. rendelet 2. § (5) bekezdése alapján a helyi önkormányzat képviselő-testülete az igazgatási szünet elrendeléséről szóló határozatát 2022. november 30-ig a helyben szokásos módon közzéteszi.

A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztálya a JN/24/0054/2022. iktatószámú levelében kérte, hogy amennyiben a képviselő-testület már döntött az igazgatási szünettel kapcsolatban rendelet, vagy határozat formájában, azt a döntést helyezzék hatályon kívül, és a Korm. rendelet alapján hozzanak új határozatot.

Ezt tették meg a képviselők az előterjesztés vita nélküli, egyhangú elfogadásával.

A képviselő-testület a Jászberényi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) 2022. évi munkarendjében téli igazgatási szünetet rendel el, mely 2022. december 27. napjától 2023. január 6. napjáig tart. Az igazgatási szünet a hivatalban foglalkoztatott valamennyi köztisztviselőre, közszolgálati ügykezelőre és munkavállalóra kiterjed.

A képviselő-testület azt is megállapította, hogy az igazgatási szünet időtartama alatt a feladatellátás folyamatosságának biztosítása érdekében a hivatal ügyeleti rend szerint működik, melyet Jászberény város jegyzője külön intézkedésben határoz meg, az ügyfélfogadás azonban szünetel. Az igazgatási szünet elrendelése a Közterület- felügyelet munkarendjét nem érinti.

Vélemény, hozzászólás?