Vásárlás előtt tájékozódjunk jogainkról! –útmutató karácsonyi ajándékvásárláshoz

Az év végi vásárlás során sokszor nem a termékek minősége és a terméktájékoztatók alapján választunk, hanem az ára vagy kinézete alapján vásároljuk meg az ajándékot. A látszat pedig csalhat, így csak az ünnepek után szembesülünk azzal, hogy valójában mire is költöttünk. A karácsonyi ajándékbeszerzés kapcsán tehető pénzügyi óvintézkedésekről dr. Baran Alexandra, ügyvéd, a Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség szakértője nyilatkozott lapunknak.

A későbbi problémák elkerülése érdekében, őrizzük meg az összes, vásárlást bizonyító blokkot, nyugtát, számlát – a reklamációkat csak akkor köteles a kereskedő kezelni, ha ezekkel bizonyítjuk, hogy üzletében vásároltuk a terméket.

Ha a minőségi hiba esetére való teendőket és a hiteleket kipipáltuk, még mindig akad megfontolni való. Például, hogy mit tehetünk, ha kicsi vagy nagy méretű a karácsonyra kapott ruhanemű? Vagy ha egyszerűen csak nem tetszik a színe? Számos ilyen és ehhez hasonló kérdéssel szembesülhetünk az ünnepek után.

Még a vásárlás előtt tájékozódjunk jogainkról és az áruház ünnepi – kötelezőkön felüli – vállalásairól, hiszen ha vita keletkezik, nincs rosszabb ajándék egy elrontott karácsonynál.

Akkor, ha nem jó színben vagy nem jó méretben vásároltunk, a kereskedő döntheti el, hogy milyen üzletpolitikát választ panaszunk kezelésére, a csere nem kötelező hibátlan termék esetében. Kizárólag a kötelező jótállás alá eső, hibás termékekre vonatkozik – és a hibátlan termékekre sosem – az a szabály, hogy ha a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja, hanem köteles kicserélni, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

Ha a termék hibás és jótállási, szavatossági időn belül jelezzük a hibát, a kereskedőnek jegyzőkönyvet kell felvennie panaszunkról, nyilatkoznia kell a kifogás rendezésének módjáról, arról, hogy mikor kerül sor a termék javítására, cseréjére, árleszállításra vagy a vételár visszafizetésére. Ha a kereskedő felajánlja, hogy a vásárlás értékében mást lehet választani az üzletben – vagyis le lehet vásárolni a vételárat – döntésünkön múlik, hogy ezt elfogadjuk, vagy ragaszkodunk a vételár visszafizetéséhez. Leértékelt terméknél is ugyanezek a jogok illetnek meg minket, kivéve, ha a helyszínen a kereskedő felhívja figyelmünket a termék valamely hibájára, amely a leértékelés oka, így ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

Abban az esetben, ha nem üzletben vásárolunk (pl. internetes vásárlás, termékbemutató), speciális jogaink vannak, így – egyebek között – a termék kézhezvételétől számított tizennégy napon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől, így akkor is, ha a termék hibátlan. Ebben az esetben mindössze a termék visszaszolgáltatásának költségét kell kifizetnünk, a vételárat a kereskedőnek vissza kell fizetnie.

 A karácsonyi vásárlás sem ad lehetőséget több igényérvényesítésre, ugyanazok a jogaink vannak mint máskor – akár nyáron, akár az ünnepek alatt vásárolunk hibás terméket, a vállalkozás azonos helytállásra köteles.

 Probléma esetén tanácsért fogyasztóvédelmi civil szervezetekhez, vitánk elbírálására pedig a kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testülethez fordulhatunk.

 Ránk, magyarokra is jellemző, hogy többet költünk, mint amennyi a pénztárcánkban van. Áruhitel, folyószámla-hitel, személyi kölcsön, hitelkártya: a lehetőségek palettája meglehetősen színes. Ahogy más kereskedők, úgy a bankok is folyamatosan bombáznak minket akcióikkal. A felelős tájékoztatás és hitelezés mellett, a fogyasztói tudatosságunk is fontos, bármilyen hitelt vegyünk is fel. Legyünk körültekintőek! Kérdés, vagy panasz esetén kérjünk segítséget! Jászberényben is elérhető, a Magyar Nemzeti Bank által létrehozott Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat (www.penzugyitanacsadoiroda.hu), ahol díjmentesen szakértői tanácsot kaphatunk pénzügyi kérdés, panasz, és vita esetén is.

 

 

Munkatársunk

A jászberényi Jászkürt Újság és a BerényCafé újságírója.

Vélemény, hozzászólás?