Banki körkép a járvány idején

A járvány következményeként soha nem látott recessziót jósolnak egyes szakemberek, ám a jövőt érintő változásokról egyelőre nincs pontos információ a banki szektorból, ahol – mint ahogy a jászberényi Budapest Bankfiók vezetője, Oskoláné Szabó Ildikó tájékoztatott – továbbra is jellemző a törlesztés folytatása és az intézett ügyek körében sem történt változás.

Hogyan reagálnak a dolgozók, az ügyfelek a megváltozott viszonyokra? 

A Budapest Bank már február második felében megtette az első lépéseket a járvány elleni védekezés jegyében. Többek közt kézfertőtlenítőket helyeztünk ki a bankfiókokban, korlátoztuk a fiókban egyszerre tartózkodó ügyfelek számát, a munkatársaink számára kötelezővé tettük a szájmaszk és gumikesztyű használatát, valamint plexiket helyeztünk ki. Az első hetekben a legtöbben – legyen szó akár az ügyfelekről, akár a kollégákról – valószínűleg sokan még a gyorsan meghozott intézkedések ellenére is aggódtak a fertőzésveszély miatt, hiszen egy sokunk számára ismeretlen helyzetbe kerültünk, de a tapasztalataim szerint mára már mindenki sokkal nyugodtabb. A koronavírus-járványhoz kapcsolódó fertőzésveszély visszaszorítása érdekében bankfiókjainkban 2020. május 5-től mind a kollégáink, mind az ügyfeleink esetében kötelező a szájmaszk, vagy szájat eltakaró kendő, illetve sál viselése. A vidéki bankfiókok, így a jászberényi fiók esetében egy hét türelmi időt biztosítunk, így nálunk 2020. május 14-től kell ügyfeleinknek kötelezően maszkot viselniük.

A moratórium bevezetését miként fogadták az emberek? Voltak, akik mégis a hitel további fizetését választották? 

Az eddigi számok azt mutatják, hogy ügyfeleink körében jelentős az érdeklődés a törlesztés folytatása iránt, a lakossági ügyfelek esetében közel 60% nyilatkozott már erről. A jelzálog- és autóhitelek esetében kiemelkedően sokan folytatják a törlesztést: 2020. május 4-én a jelzáloghitelek esetében több mint 60%, az autófinanszírozás esetében pedig közel 75% a nyilatkozó ügyfelek aránya. A vállalati ügyfelek közül a moratórium bejelentése óta egyre többen jelzik a Budapest Bank számára a törlesztés folytatását, jelenleg az ügyfelek fele az eredeti szerződése szerint kíván tovább törleszteni. A Budapest Lízing ügyfeleinek pedig közel 60%-a kívánja tovább folytatni a törlesztést.

Zömében milyen ügyekkel térnek be a bankba az ügyfelek a járvány idején? 

Ugyan a bankfiókok látogatottsága közel a felére csökkent a járványhelyzet hatására, alapvetően azt tapasztaltuk, hogy nem változott jelentősen az ügyfelek által intézett ügyek köre. Az egyik legfontosabb változás talán az, hogy a törlesztési moratóriumból történő kilépésről ügyfeleink a bankfiókokban is nyilatkozhatnak, így ebben az ügyben is felkeresik a kollégáinkat.

Hogyan alakul egy ilyen bizonytalan időszakban a hitelfelvétel? Változtak most a feltételek?

Hitelfelvételre természetesen továbbra is van lehetőség, bizonyos termékek esetében azonban változtak az igénylés feltételei. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az ügyfelek részéről megvan az igény a hitelfelvételre, így mindenképpen érdemes egyeztetni egy banki tanácsadóval a lehetőségekről.

Milyen pénzügyi termékeket javasolna az embereknek, hogy az ehhez hasonló helyzetekben megőrizhessék biztonságukat?

Az egyik legkézenfekvőbb megoldás, ha még időben jövedelembiztosítást kötnek, hiszen ez a termék a szerződés megkötése utáni 90 nap lejárta után a munkahely elvesztése vagy egy hosszabb ideig tartó keresőképtelenség esetén nyújt segítséget. Érdemes a hitelfedezeti biztosításoknak is utánajárni, hiszen bizonyos hiteltermékek esetében ezek is nyújtanak extra védelmet ilyen esetekben. A banki tanácsadók ezen felül természetesen a klasszikus termékek – például személyi kölcsön, hitelkártya – esetében is segítenek megtalálni az ügyfél számára legmegfelelőbb megoldást.

Kazsimér Nóra

Kazsimér Nóra

A jászberényi Jászkürt Újság és a BerényCafé újságírója.

Vélemény, hozzászólás?