A Papiron negyed évszázada

Városunk legnagyobb papír-írószer vállalkozása idén ünnepelte megalakulásának huszonötödik évfordulóját. A céltudatos kezdetekről, a vásárlói igények kielégítése érdekében történő folytonos megújulásról és a közeljövő terveiről Gondos Gabriellával, a Papiron Kft. ügyvezető-tulajdonosával beszélgettünk.

A Papiron Kft. több mint két évtizede városunk egyik meghatározó, generációkat kiszolgáló vállalkozása. A főként irodaszerek, iskolaszerek, nyomtatványok, Samsonite és dekorációs termékek forgalmazásával foglalkozó cég széles körben nyújt megoldásokat, legyen szó akár magánszemélyek, vállalkozások, vagy közületek megszokott, esetleg egyedülálló kívánalmairól.

Repüljünk vissza egy kicsit az időben ahhoz a korszakhoz, amikor megfogant a Papiron üzlet megnyitásának gondolata. Miként alakultak a kezdetek?

Abszolút a nulláról építettem fel a céget, semmi olyan dolog nem volt, ami gondolkodásra ösztönzött volna, zsigerből indítottam és azzal is tisztában voltam már akkor, hogy az álmomat valóra váltom. Megelőzőleg a Jászsági Áfésznál dolgoztam, amikor elhatároztam, hogy szeretnék önállóan vállalkozni. A helyszín mindig is az Apponyi tér volt, bár nyolc évbe telt, mire fel tudtam vásárolni az üzlethelyiséget. Először 130 négyzetméteren indult a bolt, majd a falak kibontásával, és a gyógyszertár átköltözésével alakult ki az a színtér, melyet a vásárlóközönség ma ismer.

Ha valaki belép az üzletbe, korántsem egy hagyományos papírbolt látványa tárul a szeme elé.

Ennek az az oka, hogy sosem mások munkája érdekelt, sosem törekedtem arra, hogy másokat kopírozzak, lekövessek. Mindig igyekeztem saját kútfőből, elemi ösztönből fejleszteni. Számtalan kreatív szakmát, dekoratőri, lufi dekoratőri, virágkötészeti, lakberendezői képzést végeztem, melyek hozzájárultak az arculat kialakításához. Ha valamelyik termékben fantáziát látok, akkor minden bizonnyal bekerül a polcokra, ugyanakkor a kereslet-kínálatnak mindig, minden esetben találkoznia kell.

Kreatív személyiségként fontos az inspiráció. Mi az, ami a leginkább ösztönzőleg hat önre?

Nagyon sokat utaztam, utazom a világban, és minden egyes alkalomkor valami újabb ötlettel térek haza, amit aztán leképzek az üzletben. A nyaralásaim nem feltétlen a pihenésről, sokkal inkább az inspirációról, egy újabb álom megvalósításáról szólnak. Egyfajta ízlésformálást is próbálok ezzel végrehajtani. Nagyon sok külföldi kiállításon veszek részt, Kínától Hong Kongig, Frankfurttól Olaszországig, Angliáig, de említhetném Törökországot is példaként. Ma már nyolc-tíz külföldi országból hozunk be importos termékeket annak érdekében, hogy a vásárlók ne ugyanazt találják az összes többi más boltban, mint nálunk. Nagyon fontos az is, hogy előre lássam, mik lesznek a legújabb mozifilmek, milyen figurákat keresnek majd a gyerekek, mik lesznek a karácsonyi trendek. Nem elfekvő árukészletet szeretnénk értékesíteni, hanem maximálisan kiszolgálni a vásárlóinkat. Én az elkövetkezendő hónapokban már a jövő évi iskolaszezonra vonatkozó rendelést adom le, ahogy minden év január végén a soron következő karácsonyi trendet is ismernem kell.

Az elmondottak alapján úgy tűnik, hogy a Papiron cég sikerességének titka az egyediségben, a minőségben rejlik.

Egyrészt olyan színes árukínálattal rendelkezünk – 30 ezer termék van jelenleg az üzletben –, ami nagyon kevés cégnél található meg az országban. Emellett a legfőbb szempont mindig a minőség volt, nem a szerény termékek forgalmazása. Amit kiemelnék még, az a megújulási képesség, hogy meg tudtam őrizni a rugalmasságomat, nem csak emberként, hanem cégvezetőként, cégként is. A legnagyobb erényünk tehát a rugalmasságunk, hogy hajlandóak vagyunk lekövetni a változásokat. Van valami, ami mindig előre visz, és az az elégedetlenség. Mindig jobbnak lenni, még többet tenni. Nekem a hobbim egyben a munkám is. Úgy nem lehet fennmaradni, ha csak a profitot nézi az ember. Leginkább az kell, hogy szívvel lélekkel szeresük, amit csinálunk, mert ha belülről nincs meg a tűz, nem lehet hosszú távon boldogulni.

A termékek tekintetében hogyan érvényesül ez a szemlélet?

Minden kategóriában van olyan termék, mely minőségében, specifikusságában, újszerűségében illeszkedik a fentebb megfogalmazott szemlélethez. A Faber-Castell kifejezetten dobogós nálam. Láttam hogyan készülnek a ceruzák, tudom, mekkora gondot fordítanak a minőségre, hogy milyen vizsgálatokon megy keresztül, mire a gyermek kezébe kerül az adott termék, és mennyire figyelnek oda, hogy tényleg a minőség legyen az első. A másik a Samsonite, melynek forgalmazását ma nagyon kevés cég tudhatja magáénak és kevés ekkora méretű város van, ahol Samsonite termékeket értékesíthetnek. Tisztában vagyok vele, hogy ezek nem olcsóbb kategóriás termékek, de nem az a cél, hogy a multikhoz hasonlítsam önmagam, hanem hogy más legyek.

Ha ki kellene emelnie egy tényezőt az elmúlt huszonöt esztendőből, amire visszatekintve büszkeség tölti el, mit említene meg?

Talán amire a legbüszkébb vagyok, hogy akik évekkel ezelőtt itt vásároltak, azok ma már a gyerekeiknek is itt szerzik be a termékeket. A tradíciók megőrzése, hogy a szüleim is itt vették az iskolatáskát, én is ide jövök a gyermekemnek megvenni, ami szükséges. Ezek a visszacsengő mondatok motiválóan tudnak hatni az emberre, különösen a kereskedelemben. Itt csak olyasvalaki tud dolgozni, aki szereti, amit csinál. Első érzésre nem a leghálásabb szakma, de amikor egy újabb ötletet, egy újabb dolgot tudunk előrevetíteni az ügyfélnek, egy születésnapra vagy házassági évfordulóra, és a vásárló megkapja a kívánt terméket, az elkészített gravírozást, a becsomagolt ajándékot, az nagyon sok örömöt tud okozni. És ha a vásárló örül, akkor mi is örülünk.

Aki az Apponyi téri üzletben vásárol, csupán egy szegmensét látja a Kft. által vállalt feladatoknak. Milyen egyéb területekből áll még a cég tevékenysége?

A Papironnak tulajdonképpen négy lába van. Ebből az egyik a környező cégek ellátása, direkt beszállítói vagyunk számos térségi vállalatnak, vállalkozásnak. Nagy mennyiségben látjuk el őket az irodaszerektől kezdve a tisztítószerekig mindennel, amit egy irodában használnak. Ezen kívül minden évben kijövünk egy 600-800 oldalas katalógussal, amiben az összes beszerezhető közületi termékünk benne van, a cégek ebből is tudnak vásárolni. Van két kisker üzletünk, illetve vannak szolgáltatásaink, és öt webáruházunk. Utóbbiakkal leginkább a budapesti üzletünk foglalkozik, ami három évvel ezelőtt nyílt, és leginkább a webes felületekre illetve nagyobb cégek kiszolgálására koncentrál. A webáruházunkban 100 ezer termék közül válogathatnak a vásárlók.

Hogyan ünnepelték a negyedszázados jubileumot?

Ügyfeleinknek az évfordulóhoz kapcsolódóan készültünk akcióval, 25%-os engedmény került levonásra a vásárlásból, majd 25 napon keresztül egy-egy termékkategóriából, termékkörből választhattak 25%-os kedvezménnyel a vevők.

Milyen tervek határozzák meg a vállalat jövőbeni működését?

Először is lépést kell tartani az elvárásokkal, az önfejlesztés mindenképpen egy határozott terv, nem csak saját magam, de a kollégáim tekintetében is. A személyiségünk változását és a világ változását is figyelembe kell vennünk, mely együtt jár a vásárlói szokások megváltozásával is. Megújítjuk webáruházainkat, teljesen új, modern rendszerek lesznek. A trendek tekintetében előtérbe kerül a természet megőrzése, kivonjuk lassan a műanyag csomagolásokat, a világtrendnek megfelelően a környezettudatosság mindenképp középpontba kerül.

Van esetleg olyan személyes gondolata, amit az eredményes huszonöt esztendő kapcsán megosztana a jászberényi ügyfelekkel?

Azt mindenképpen, hogy ezt a folyamatos hatékonyságot nem csak a kollégáimnak, vagy magamnak köszönhetem, hanem a nekünk bizalmat szavazó, hűséges vevőinknek, akik nap mint nap nálunk vásároltak, vásárolnak. Az általuk termelt profitot mindig Jászberényben, akár az üzlet megújítására, akár az üzlethelyiség megvásárlására fordítottuk, tehát a nyereség minden esetben visszaforgatásra került. Számunkra a legfontosabb az ügyfél. Hiszem és vallom, hogy a vásárlói elégedettségre – tudván, hogy nem lehet mindenkinek maximálisan megfelelni, jót tenni, mert olyan nincs, hogy hibátlan ember, vagy hibátlan cég – lehet és kell is törekedni.

Kazsimér Nóra

Kazsimér Nóra

A jászberényi Jászkürt Újság és a BerényCafé újságírója.

Vélemény, hozzászólás?