Csodálatos napok Erdélyben

Izgatottan vártam az idei iskolakezdést, hiszen az első héten a Határtalanul! pályázat segítségével Erdélybe utaztunk.

Az első naptól kezdve sok programon vettünk részt. Nagyváradon Bethlen Gábor szobra, a székesegyház és a vár megtekintése után a Körösfői Református Templom gyönyörű hímzésieben és fakazettás mennyezetében gyönyörködhettünk. Este érkeztünk meg egy csodás kis faluba, Torockóra, ahol vendéglátóink nagyon finom vacsorával vártak bennünket.

Másnap a Tordai-hasadék szikláit másztuk meg, amely bár megerőltető volt, mégis szívesen emlékszem vissza rá. Délután megnéztük Kolozsvár nevezetességeit. Figyelmesen hallgattuk honismereti vezetőnket, Bálinth Zoli bácsit, aki Mátyás szülőházáról és a Szent Mihály-templom szomszédságában álló Mátyás-szoborról beszélt. A Tordai Sóbánya hatalmas mérete, különlegessége mindannyiunknak nagyon tetszett, közülünk eddig csak kevesen jártak még ilyen szép helyen.

A harmadik napon Torockót és környékét fedeztük fel. A Néprajzi Múzeumban sok új ismeretet szereztünk a népi eszközökről, viseletekről, bútorokról és hagyományokról. A torockószentgyörgyi vár romjait egy csodálatos táj vette körül, amely lenyűgöző látványt nyújtott. A nagyenyedi két fűzfa tövében Piroska néni mesélt Jókai regényéről. Gyulafehérváron az érseki székesegyházban Hunyadi János síremlékét is láthattuk, valamint megkoszorúztuk Bethlen Gábor erdélyi fejedelem emléktábláját. Déva közelében található a gyönyörű feredőgyógyi vízesés, aminek vizét nem éreztük hidegnek, ezért többen bele is sétáltunk és vizétől felfrissülve csodáltuk a mesés tájat. Estére megérkeztünk második szálláshelyünkre, Dévára. Ez a hely is nagyon tetszett és vártam, hogy ezt a környéket is bejárjam.

A negyedik napon rendhagyó történelemórán vettünk részt Marosillyén, Bethlen Gábor szülőházában. Ezután siklóval jutottunk fel Déva várához, ahol a romokat körbejárva Zoli bácsitól sok érdekességet tudtunk meg a vár történelméről, Viki néni pedig Kőműves Kelemen balladáját meséltette el velünk. Még egy várban gyönyörködhettünk ezen a napon, Vajdahunyad várában. Az egyik legmeghatározóbb élményem ezalatt az 5 nap alatt az, hogy részt vettem az adományok átadásában, melyet a Szent Ferenc Alapítvány gyermekeinek gyűjtöttünk. Megható volt látni, mennyire örültek az ajándékainknak.

Az utolsó nap is látnivalókban gazdagon telt: megálltunk a solymosi várromnál, sétáltunk Arad főterén, és felelevenítettük történelmi ismereteinket az aradi tizenhárom tábornokról. Majd a hosszú út után, rengeteg élménnyel gazdagodva érkeztünk haza Jászberénybe.

Szebenyi Sára
Szent István Általános Iskola és
Gimnázium 7. b osztályos tanulója

Munkatársunk

A jászberényi Jászkürt Újság és a BerényCafé újságírója.