Klasszikus zenére hangolva

Rendhagyó, edukációs céllal életre hívott hangverseny-sorozatot álmodott meg Sas Dániel zongoraművész. A Klasszikus Utazás néven meghirdetett koncertfolyam első állomására október 20-án, vasárnap este került sor a Déryné Rendezvényház nagytermében.

Sas Dániel városunk zenei életének üde színfoltja, aki ha teheti, nem hagyja unatkozni a témára nyitott muzsikarajongókat. Ez alkalommal egy ismeretterjesztő koncertre invitálta az érdeklődőket, melyen az ezerarcú zongorának osztotta a főszerepet. A hangszerhez kapcsolódóan sok-sok érdekes információval is gazdagodhattunk a darabok keletkezéséről, egyes zenei korszakokról, zeneszerzőkről szemléletes diavetítés kíséretében.

A sorozat fő célja, hogy az emberekhez közelebb hozza a klasszikus művészeteket, ezáltal új kapukat nyitva a világ felé – osztotta meg lapunkkal Sas Dániel, aki elárulta, nem titkoltan hagyományt szeretne teremteni a klasszikus sorozattal, mert úgy érzi, az emberek elvesztették érdeklődésüket a műfaj iránt.

„Az a fajta klasszikus zene, amit játszunk, és ilyenkor direkt kerülöm a komolyzene szót, már háromszáz-négyszáz évre is visszanyúlik, és egyszerűen túl nagy az a sáv, amit át kellene fognunk. Ilyenkor a szerzőről, a korszakról is adunk egy kis felvilágosítást, és magát a darabot is úgy mutatjuk be, hogy a közönség tudjon benne mit hallgatni. Azt érzem, hogy ez a dolog országszerte hanyatlik, a klasszikus zenével nem igazán törődnek, én pedig bízom benne, hátha így meg lehetne szerettetni az emberekkel.”

Sas Dániel úgy véli, fontos, hogy ne csupán a zenét magát, hanem egyúttal a vele szimbiózisban álló társművészeteket is felvonultassák egy-egy ilyen alkalommal, amikor hangsúlyozta, nem a komoly, hanem a klasszikus zenével való kapcsolódási pontokat igyekeznek feltárni a közönség számára. Ahogy fogalmazott, ilyen, hogy komolyzene valójában sehol a világon nem létezik, a probléma abban a félreértésben gyökerezik, hogy Magyarországon a klasszikus zene alatt mindössze Haydn, Mozart és Beethoven munkásságát, pontosabban a klasszicizmus korát értjük.

Az előadó hozzátette, ilyen vagy hasonló alkalmakat szívesen tartana havi rendszerességgel oktatási intézményekben, hogy rávilágítson, az R&B, a hip-hop, vagy a rock mellett ugyanolyan természetességgel hallgatható Mozart Varázsfuvolájának egy részlete. Ennek megvalósulásával talán egy nyitottabb generáció nőhetne fel azon ismeret birtokában, hogy a strukturálisan bonyolultabb zenei darabok legalább annyira élvezetesek lehetnek, mint egy négyakkordos popsláger, ami szintén lehet ugyanolyan színvonalas, mint „komoly” jelzővel ellátott rokona.

Az edukációs koncert elején az első billentyűs hangszerek, aztán a zongora születésétől vettük górcső alá az egyes korszakokat, hogy aztán két improvizatív, négykezes ráadással megérkezzünk zenei szempontból nem kevésbé gazdag jelenkorunkba. A színvonalas rendezvény fényét Keskeny Richárd, a Debreceni Egyetem mester szakos zongoraművész hallgatójának játéka emelte.

Kazsimér Nóra

Kazsimér Nóra

A jászberényi Jászkürt Újság és a BerényCafé újságírója.

Vélemény, hozzászólás?