A boldogság tanulható

Mosoly, ölelés, szabadság, öröm – ezekkel a fogalmakkal magyarázták a boldogságot április 16-án, kedden az EKE Jászberényi Campusának hallgatói Kovács- Bogya Tünde előadásán az egyetem Nyitott Könyvtár sorozatában.

Kovács-Bogya Tünde neve sokak számára ismerősen csenghet, hiszen fél évvel ezelőtt szintén a Nyitott Könyvtár sorozatban a stresszkezelés alternatíváit mutatta be. Kedden egy nem kevésbé fontos témát, a boldogságra nevelés lehetőségeit osztotta meg a jövőbeni pedagógusokkal és az érdeklődőkkel.

A számok tükrében kiemelte, hogy míg 2012-ben Magyarország 156 országból a boldogsági indexen mindössze a 110. helyen állt, addigra tavaly több mint negyven ország lekörözésével a 69. helyre kerültünk. Ezen belül is látványos, hogy a Nyugat-Magyarországon élők boldogabbak, mint az ország keleti pontján lakók, a jászságiak pedig átlagosan boldognak mondhatók.

Ennek a kimutatásnak számos tényező áll a hátterében, melyek sokszor már magzatkorra visszavezethetők. Egyik ilyen eleme, hogy az anyuka örömmel várja a gyermeke érkezését, hiszen a kicsi is megérzi, ha az édesanya nem boldog. A kisgyermek boldogságát a későbbiekben meghatározza a szülők viszonya, valamint az apa szerepe, ami szintén nem elhanyagolható. – Szokták mondani, hogy nem véletlenül van két keze a gyermeknek, az egyiket az anyának, a másikat az apának kell fognia – hangsúlyozta az előadó.

A fejlődést nagyban befolyásolja a szülőkkel töltött idő, a közös élmények, játékok, mondókák, melyek a boldog gyermekkor alapjai. Ha ezek kimaradnak a kicsi életéből, már egészen fiatalon pszichés zavarok jelentkezhetnek. Ezek sokszor nyelési nehézségekben, hasfájásban, evési zavarokban vagy akár ágybavizelésben mutatkoznak meg.

A problémák megelőzését illetően nem kell extrém dolgokban gondolkodni, mindez elérhető elismerő szavakkal és a pozitív pszichológia erősítésével. Utóbbinak egyik kulcsa a Boldogságórák elnevezésű program, melyet 2014-ben Bagdi Bella, a Jobb Veled a Világ Alapítvány elnöke indított útjára. Azóta több mint ezer iskolában tartanak Boldogságórát, illetve csaknem 75 ezer pedagógus csatlakozott a programhoz Magyarországról és a határon túlról.

Bagdy Emőke klinikai szakpszichológus, a Boldogságprogram fővédnöke tapasztalataival szintén alátámasztja a Boldogságóra Program eredményességét, mely tíz tényezőből áll. Köztük olyanokat olvashatunk, mint az optimizmus gyakorlása, kapcsolatok ápolása, apró örömök élvezete, célok kitűzése és elérése. – A boldogság tanulható – nyugtatta meg a jelenlévőket Kovács- Bogya Tünde, hiszen a felsoroltak közül azért valljuk be, nem könnyű mindet megfogadni.

Ezen szemléletek elsajátítására és gyakorlására különböző kreatív feladatok is rendelkezésre állnak, melyeket a Jászberényi Campus könyvtárában ki is próbálhattak a jelenlévők.
A nyilvános rendezvényen látszólag sok hallgató és érdeklődő egyetértett az elhangzottakkal, így néhány év múlva a közös szemléletváltással talán ismét feljebb kerülünk a boldogsági mutatón.

Szabó Lilla

Szabó Lilla

A jászberényi Jászkürt Újság és a BerényCafé újságírója.

Vélemény, hozzászólás?