Legyenek tehetséges, boldog gyerekek!

A Csányi Alapítvány Déryné utcai közösségi házában egykori és jelenlegi diákok, illetve szüleik, valamint pedagógusok és mentorok hagyományos adventi családi napot tartottak december elején. Ekkor ragadtuk meg az alkalmat, hogy találkozót kérjünk dr. Radoszáv Miklóstól, a hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozó intézmény operatív igazgatójától, hogy munkájukról és terveikről beszéljünk.

A Csányi Alapítvány keretein belül 13 éve működik sikeresen az Életút Programban megvalósuló tehetséggondozás itt Jászberényben is. Az eltelt több mint egy évtized lehetőséget ad a konzekvenciák levonására, a visszajelzések értékelésére. Milyen többletet adott a program az abban résztvevő gyermekeknek, családoknak?
Igen, időközben az első gyermekeink közül már felnőtt egy generáció, akik szakmával a kezükben, illetve diplomásként már kiléptek a nagybetűs életbe. A nálunk végzett gyerekek többsége egyetemre jár, de sokan végeznek, végeztek felsőfokú szakképzésben is, illetve szereztek szakmai képesítést. Jelenleg például nyolcvanan járnak egyetemre és húszan vesznek részt felsőfokú szakképzésben. Minden gyermek magas fokú informatikai, valamint idegennyelv-tudással rendelkezik. Senkinek nincs problémája a továbbtanulással vagy az elhelyezkedéssel. A legnagyobb ajándék azonban az a kapcsolati tőke, amit az alapítványon keresztül szereztek meg.

Hogyan lehet bekerülni a programba, illetve hogyan történik a felvételi?
Elsősorban hátrányos helyzetű tehetséges gyermekeket keresünk. Hozzáteszem, a hátrányos helyzetet komplexen értékeljük, tehát lehet hátrányos helyzetű a település, hátrány a beteg családtag, de sajnos alapból hátrányos helyzetnek számít a nagycsalád is. A beválogatás tíz éves korban, negyedik osztályban történik. A fejlesztéseink ötödik osztályban indulnak, és tíz-tizennégy évig tartanak, amíg a munka világába ki nem lép valaki. Február negyedikén fogjuk kiírni a Jászság negyedik csoportjának pályázatát.
Általában két-háromszoros a túljelentkezés a beválogatásainkra. Egy egész napos megmérettetés vár az érdeklődőkre, ahol egyrészt matematikai-logikai képességeikre vagyunk kíváncsiak, másrészt a szövegértést vizsgáljuk. A drámaórán az együttműködési készségeket mérjük fel, valamint lesz egy egyéni bemutatkozás.

Információink szerint kisebb strukturális változások előtt áll az alapítvány.
A kuratórium novemberben döntött úgy, hogy indítunk egy negyedik csoportot itt Jászberényben. Ez azt jelenti, hogy lesz egy új mentor és egy új, tizenöt fős csoport, amellyel már kilencven felettire bővül a létszámunk. Ugyancsak jelentős változás, hogy az eddig bérelt közösségi házunkat – megállapodva a tulajdonosokkal – nagyobb részben már megvásároltuk. Eddig kicsit talán gazdátlan is volt az épület. Az önkormányzattal és a kincstárral közösen próbáltuk karbantartani, a várossal együttműködve fejleszteni. Ennek egyik leglátványosabb eleme az udvar szép, a házhoz méltó tere. Hozzáteszem, attól még, hogy az alapítvány működteti a jövőben az épületet, az még ugyanúgy a város része, ékessége, egyik kulturális központja marad. Mindenki által látogatható kiállításunk nyílt legutóbb a nagyteremben, ami a nyári összművészeti táborunk anyagát mutatja be.

Az elmondottak alapján úgy tűnik, jó a kapcsolatuk az önkormányzattal. Elmondható ugyanez a jászsági tanintézményekkel, illetve a cégekkel való együttműködésre is?
Kiváló kapcsolatot ápolunk az iskolákkal. A most középiskolába készülő gyermekeinket nagyon szeretnénk itt tartani a városban, ennek érdekében az iskolaigazgatók a közelmúltban látogatást tettek nálunk, beszélgettek a szülőkkel. Előnyös a helyben maradás, hiszen a Jászság a tanulástól a munkáig, a lakhatásig egy komplex életlehetőséget biztosít, ahol mindenki megtalálja a helyét. A helyi cégek nagy része nem csak beszállító, hanem magas értékteremtő erővel bír, ezért kiváló lehetőséget biztosítanak az informatikával foglalkozó, járműgyártásban vagy közgazdaságban elhelyezkedő tanítványaink részére. Azt gondolom, a cégek felé is komoly nyitásunk volt. A gyerekek részt vettek gyárlátogatásokon, üzembejárásokon. A pedagógusnak készülő diákok nagy része szintén visszatérést, helyben maradást tervez. Akár ide, az alapítványhoz is visszavárjuk őket mentorként.

Jelenleg hány dolgozót foglalkoztat a jászberényi központ?
Most három mentorunk van, mint említettem a létszámbővítést követően felveszünk egy negyediket is. Projekttől függően öt és tíz közötti fejlesztőtanárt is foglalkoztatunk. Ők szerződéses munkavállalóink.

Hogyan képzeljük el a program képzési struktúráját?
Korábban az iskolai tananyag mentén megalkotott órarenddel eléggé leképeztük az iskolai modelleket. Az órarend továbbra is marad, de nem a tanagyaghoz igazodva fogunk haladni. Különböző projekteket indítunk, és azokban dolgoznak a gyerekek. Ebben benne van a Lego-programozástól kezdve a művészeti fejlesztésig minden. A hangsúlyt a team-munkára helyezzük, mert a modern kor munkahelyei is a csapatmunkában történő projektekben való együttműködést helyezik előtérbe. Nem feltétlenül azonos korosztályú, de azonos érdeklődésű gyerekeket foglalkoztatunk egy-egy programban. A kötelező idegen-nyelv és az informatika mellett mindenki maga dönti, el melyik projektben kíván részt venni. Hétköznap és havonta három szombaton részesülnek a gyerekek oktatásban. Iszonyatosan komoly munkára sarkalljuk őket, de mindig szívesen, mosolyogva jönnek, sőt mint most is tapasztalható egyetemistaként kis mentorként is visszatérnek.

A jászberényi központ működése teljesen megegyezik a további öt létesítményi helyszínnel vagy régiónként különbözőek a programok?
Az alapítvány programja, szellemisége egységes, a hat helyszín – és 2020-tól már hét -, ahol jelen vagyunk, mindegyik saját arculattal rendelkezik. Ilyen szép történelmi épület, mint a berényi, nincs máshol. A Jászságnak ugyanúgy megvan az egyedisége, mint mondjuk Mohácsnak vagy Szegednek. Ezt az egyediségben való kibontakozást meghagyjuk a mentorainknak, akik ezt nagyon jól csinálják. A legfontosabb elvárások azonban mindenhol azonosan teljesülnek. Ennek értelmében minden régióban az alapító kívánsága szerint azon dolgozunk, hogy a tehetséges gyerekek ne vesszenek el, tehetségük kibontakozzon és eljussanak oda, ami a képességeikből adódik. A másik fontos gondolatot pedig a kuratórium elnök asszonya fogalmazta meg: Legyenek boldog gyerekek! Mind a hat helyszínen ezért dolgozunk.

Kárpáti Márta

Kárpáti Márta

A jászberényi Jászkürt Újság és a BerényCafé újságírója.

Vélemény, hozzászólás?