Látogatóban az utak királyainál

Május 6-án, szerdán délután a megye legnagyobb fuvarozó cégéhez, a Fiala-Trans Kft. Hatvani úti telephelyére látogatott el a városvezetés delegációja a szokásos, havi rendszerességű tájékozódó üzembejárás alkalmával. A céget jó hangulatú, sztorikkal fűszerezett előadásában az ügyvezető, Fiala Károly mutatta be a vendégeknek.

A telephely látogatás az udvart vette célba elsőként, hiszen a vállalkozás életéről a világot látott gépkocsik tudnának mesélni legtöbbet. Az autók hangját az igazgató tolmácsolta, aki elmondta, jelenleg mintegy ötven kamionból áll a géppark. A kft. többek között az Electrolux beszállítója. A cég kötelékében elsősorban dobozos árut – hűtőszekrényeket, porszívót – fuvaroznak az Európai Unióba, de vállalnak fuvarszervezést is.
A rendszerváltást követően indult vállalkozás valaha jelentősebb gépkocsiállománnyal büszkélkedhetett, az utóbbi időben kénytelenek voltak felére csökkenteni a kamionok számát.

Ennek okaiként megjelölhetők a multik betelepülése, a munkaerőhiány, a dolgozók külföldre szerződése. Összesen nyolcvan dolgozót foglalkoztat a cég, akiknek igyekeznek nemzetközi szinten is versenyképes fizetést biztosítani. A sofőr foglalkozás, mint ismeretes hazánkban hiányszakma. A cégnél a gépkocsivezetők mintegy tíz százaléka nyugdíjas munkavállaló. A magasabb bérek reményében többen próbálkoztak, próbálkoznak külföldi munkavállalással, ám a kemény munkakörülmények általában rövid idő után hazavezérlik a külhonban szerencsét próbálókat. Tiborcz Tamás irodavezetőtől megtudtuk, hogy a gépkocsivezetők speciális munkaidő beosztás szerint dolgoznak. A nagyfokú terhelést a vállalat igyekszik megfelelő fizetéssel kompenzálni.

A munkaerőhiány mellett az üzemanyagárak ingadozása jelent kihívást a cégvezetésnek. A legnagyobb költséget az üzemanyagárak jelentik a vállalkozás számára. Ebben az évben a drágulás már megközelíti a húsz százalékot, és az év elején megkötött egész évre vonatkozó fuvarszerződések aláírásakor még nem számolhattak ilyen mértékű árnövekedéssel. Az energiahatékonyság növelésével próbálják mérsékelni a veszteséget. Ennek értelmében igyekeznek magas hatékonyságú, kis fogyasztású gépkocsikat üzembe helyezni. Mindemellett alapkövetelmény a környezetvédelem. Mint megtudtuk, a környezetvédelmi szabványnak megfelelően a járművekbe szerelt úgynevezett adBlue rendszer a káros kipufogó gázokat műtrágyává alakítja, így nem terheli a környezetet.

A cég a nehézségek ellenére helyzeti előnyt élvez a versenytársakkal szemben, amit a pontosságra és megbízhatóságra alapozva értek el – emelte ki Fiala Károly.

A tájékoztatót helyszíni szemle is kiegészítette. A katonás rendben sorakozó nyerges és pótkocsis járművek mellett benéztünk az autómosóba is, melyet buszok, kamionok tisztítására használnak. Szabó Tamás polgármester kérésére betekinthettünk a sofőrök szentélyébe, a kamionfülkébe is. A polgármester a kocsikba bekukkantva személyesen meggyőződött arról, hogy egy ilyen monstrumot vezetni életforma. Mint az ügyvezető igazgató elmesélte, a sofőrök annyira ragaszkodnak a megszokott autóhoz, hogy még a lestrapált járművet sem szívesen cserélik szép, új munkaeszközre. Előfordult, hogy az egyik pilótájuk azért nem volt hajlandó beülni az új autóba, mert az ebédes lábas nem fért el úgy, mint a régi kocsiban. A fentihez hasonló meglepő történetekből nem volt hiány a cég mindennapjait bemutató beszámoló – de helyesebb, ha úgy fogalmazunk beszélgetés –, során. Hallhattunk akciófilmbe illő rablásokról, akaratlan embercsempészetről, és megannyi vis major helyzetről, ami nekünk hallgatóknak csupán érdekesség, ám a vállalkozásnak rengeteg izgalmat, bosszúságot, szervezést, kárt okozó probléma, melyekkel napról napra meg kell küzdeniük.

A tájékoztató az irodaházban ért véget, ahol terített asztal mellett vitatták meg az önkormányzatot képviselő látogatók és a cég vezetői többek között az uniós szabályrendszer fuvarozókra vonatkozó visszásságait, az utak helyzetét, a jövő tervei között szereplő városi infrastruktúra fejlesztéseket.

Kárpáti Márta

Kárpáti Márta

A jászberényi Jászkürt Újság és a BerényCafé újságírója.

Vélemény, hozzászólás?