Kirobbanni kész világunk káosza

Táncszínházi előadást láthattak a nézők január 18-án a Főnix Fészek Műhelyházban. Pataky Klári társulatának tagjai, Függőleges pillanat címmel, egy kortárstánc-koreográfiát adtak elő.

Kortárs táncszínházi előadás? Míg valaki a lehetőség hallatára is fellelkesül, addig mások csak a vállukat vonogatják, pedig a Főnixben zseniális koreográfiák láthatók, mégis foghíjasak a széksorok…

A kortárs táncot nehéz definiálni, hiszen minden kortárs, ami ma születik. Talán úgy mondanám, hogy egy olyan tánc, melyben nem csak a formák a meghatározóak, hanem a természetes mozgás, a mozdulatok kötései és annak különböző dinamikái is.

Pataky Klári egyike azoknak a kortárstánc alkotóknak, aki kizárólag absztrakt mozgásanyagból építkezik. Munkái a kortárstánc különleges színfoltjai, finom mozdulatai önmagukban lefordíthatatlan, mégis tűpontos lélekrezdülések. Legújabb koreográfiája egy pillanatba sűríti bele kirobbanni kész világunk káoszát. A darab címét, – Függőleges pillanat, – a Nemes Nagy Ágnes: Gejzír című versében található sorok ihlették. („Akkor kivágott. S ott maradt. Egy hosszú, függőleges pillanat, gőzölgő jégmezőkbe tűzve.”)

Számos vallásban és filozófiában, a függőleges az isteni irány, szemben a hétköznapi és emberi világ vízszintes tengelyével. A koreográfia aprólékosan kidolgozott, sokféle forrásból merítő mozgásanyag. Egyetlen gesztus sem csak önmagáért való, mintha minden egyes mozdulatnak jelentése lenne. A táncosok nagy koncentrációval és precizitással, sőt, átéléssel közvetítették a koreográfiát. Míves, technikás gyakorlatok, hosszú vonalak keveredtek gyors forgásokkal és akár egészen hétköznapi mozdulatokkal. Különösen a két női táncosnak jutott fontos szerep, a férfiak ketten, kiegészítőik lehettek csak. Voltak mozdulatok, – például, a többször visszatérő felfelé kapaszkodás, – amelyek önmagukért beszéltek. A darab zenéje is színesen sokféle, számtalan forrásból merített: a klasszikustól a keletin át a modern elektronikáig, sőt a vízcseppek hullásáig terjedt a skála.

A befogadó nézőknek úgy tűnt, mintha minden mozdulat céllal történne meg, a végén mégsem vezetett az út sehová. Ezért nekik csak az a lehetőség marad, hogy a megértés kényszere nélkül elmerüljenek a sajátos táncnyelvben és élvezzék a négy kiváló táncos magával ragadó munkáját.

Fotók: Szalai György

Demeter Gábor
Latest posts by Demeter Gábor (see all)

Demeter Gábor

A Jászkürt Újság és a BerényCafé újságírója, szerkesztője.

Vélemény, hozzászólás?