Jelen- és jövőnézőben a miskolci Bosch gyárban

A Gépipari Tudományos Egyesület évről évre szervez szakmai utakat tagjai számára. November 13-án a Jászsági Menedzser Klubbal közösen a Bosch miskolci elektromos kéziszerszám gyárába látogatott egy busznyi jászsági szakember Szikra István szervező munkájának köszönhetően.

A szigorú beléptetési procedúrát követően a gyár fejlesztési osztályának vezetője Kakuk József a kollégáknak kijáró vendégszeretettel és precíz, pontos helyzetismertetéssel várta a jászságiakat, akik közül Bosch-beszállító is van. A fejlesztési vezető vázolta az anya Bosch cég történetét 1886-tól az 1935-ös ABS szabadalmi leíráson át napjainkig, benne a magyarországi jelenlétet 1899-től az újabb két évtized nagy fejlődéséig.

A Miskolcon létrehozott üzemegység elektromos kéziszerszámok fejlesztésével és gyártásával foglalkozik. 2001-ben sarokcsiszoló és fúró gyártással indult meg a termelés. Tizenegyezer négyzetméteren a hétszázötven millió euró értékű Bosch kisgép gyártás 95 százaléka itt, Magyarországon zajlik. Ez a Bosch 43 milliárd eurós összbevételéhez képest is jelentős. Náluk száz, a számos magyarországi gyár fejlesztő központjában, Budapesten háromezer fejlesztőmérnök dolgozik. Miskolcon hatvan U alakú gyártószigeten – maximum tíz-tíz operátorral –, mintegy százféle terméket gyártanak. Ugyanitt készül tíz motorgyártó szigeten a teljes motorválaszték és maguk állítják elő az akkumulátorokat is. A teljes palettát a kereskedelem igényli, valójában jó féltucatnyi termékük aránya eléri a nyolcvan százalékot a mintegy hatmillió darabos termelési volumenben.

A vendégek igen érdekesnek találták a Bosch cég jelen- és jövőképét. A három egymás melletti gyár egyikében gépjármű önindítókat, a cég logójában is szereplő ősterméküket gyártották. Ezt az üzletágat eladták, mivel az Ázsiából érkező konkurens termékkel nem tudtak, és nem akartak versenyezni. Ugyancsak látszik már a vége a gyújtások és gyújtógyertyák eddig dicsőséges életének és gyártásának. A régi dízel rendszerek tíz-tizenkét hengerét ma már három-négy helyettesíti, kevesebb befecskendezővel és gyertyával, ezért a középtávon a hibrid felé fordultak.

Az anyacég egésze kétharmad részt az autóiparból szerzi bevételeit, ezért olyan termékek fejlesztésébe fogtak, amelyekre nem most, hanem öt, tizenöt, harminc év múlva lesz szükség. Azt célozták meg, hogy a német e-autókba komplett hajtást tudjanak ajánlani és szállítani. Másrészt a szoftveres irányt erősítik a már jól ismert tempomattól, sávtartástól az önvezetésig, illetve a belső szórakoztatási rendszerekig. A jövő autói között a különbség felületben és szoftverben fogható meg, eltűnnek az órák, apró kijelzők. A Tesla modelljeiben például egyetlen monitor szolgál ki minden funkciót. Mindehhez még van mit tennie a Bosch üzemeinek és főleg a szoftverek fejlesztőinek.

A prezentációt követő gyárlátogatáson a fentiek kicsengésével ellentétben a gyár jelenét látva is volt min csodálkozni, és volt mit tanulni bőven a jászsági delegációnak.

Vélemény, hozzászólás?