Pá, kis aranyom, pá!

Utoljára hangzott el Jászapátin a Hyppolit, a lakáj című bohózat emblematikus szakító dala szeptember 16-án, szombaton délután. A Pájer Antal Művelődési Ház 30 éves jubileumi ünnepségsorozatának színjátszás napján a Városi Könyvtár és Művelődési Központ Színjátszóköre mutatta be a Zágon István színdarabjából és Nóti Károly film-forgatókönyvéből készült vígjátékot.

Az 1931-es változathoz visszanyúló előadás ma is aktuális kérdéseket feszegetett, hiszen Molière-től napjainkig érdekli a drámaírókat, hogy hol is lóg ki a lóláb a hazugságok alól. A jómodor és a kifinomult ízlés temetésén is részt vehetne a főszereplő Schneider család, akik anyagi felkapaszkodásának szemtanúi és elszenvedői lehettünk. A pénztárca megvastagodása azonban nem jelent automatikus szellemi és értékrendbeli gazdagodást is, maradnak ilyenkor hát a hiányosságok elfedésére az arisztokratának szánt allűrök, a modoros, mesterkélt ripacskodás, a külcsín és a látszat fenntartása, amely azonban nem kíméli a néző rekeszizmait.

Schneider Mátyás fuvarozó egyik napról a másikra sikeres lesz, gazdagságát azonban megkeseríti, hogy felesége egy grófi lakájt szerződtet, mert nagypolgári életet akar élni. „Hadd tudja meg a világ, hogy a Schneider család nem volt, hanem lesz!” – vallja a mama, aki férje szerint csak oszt, sosem szoroz. Az elszegényedett, grófi származású Benedek mérnök inkognitóban tevékenykedik a szállítmányozásnál, hogy Schneider lánya, Terka közelében lehessen. Terkát egy jó családból származó férfihoz, Makács úrhoz akarja hozzáadni az úrhatnám mama. Az arisztokrata családoknál szolgáló komornyik bevezetése újgazdagék háztartásába számos nevettető helyzetre ad alkalmat.

A karót nyelt lakáj, Hyppolit, a jómodor és kifinomultság mintaképe alapjaiban forgatja fel Schneiderék mindennapjait. Ráncba szedi a személyzetet képviselő Julcsát és Tóbiást, fogyó- és tisztítókúrát ír elő a ház asszonyának, betiltja a hagymát az asztalnál, a korábbi giccses lakásbelsőt minimalista – egyben méregdrága – enteriőrre cseréli és egyáltalán tervbe veszi a család ízlésének kikupálását. A mama új szokásai – a vacsorát már franciásan szupénak hívja, a papát Mátyásnak szólítja, estélyibe öltözik egy hétköznapi vacsora tiszteletére, árverésre jár festményeket venni – persze teljes érthetetlenséget váltanak ki lélekben szegény urától. Schneider úr nem vágyik rá, hogy a libasültjét ibolyával és kökörcsinnel egye, a nagyapa bajszos portréját, a kulacsot és a karikás ostort tudja csak nappalija díszének elképzelni. Tosca áriáját sem értené az Operában, a szmoking és a csokornyakkendő szorít, a lazac pedig sehogyan sem fér a fejébe, elnevezi hát az ínyencséget a rá legjobban hasonlító céklának. Terkának sem fűlik a foga Makács főtanácsos unokaöccséhez, a Közép-Európa legszebb férfi felsőteste cím büszke birtokosa nem indítja be fantáziáját.

Valljuk be, a nézőnek sem egy szalontáncos jut eszébe róla, bármennyire is próbálja koordinálni puhos felsőtestét az amerikai jazz zenére. „Mióta ez a Hyppolit nálunk van, sűrű itt a program!” – kiált fel Schneider úr, aki a lakáj egyetlen szolgáltatásának örül, és az a Kolibri bár revütáncosnőjének, Mimikének a telefonszáma. A saját maguk szőtte hazugság-hálóba keveredő szereplők nem bírnak el saját kicsinységük és az erőltetett látszat közti áthághatatlan szakadékkal és ebből a káoszból a mindig pedáns Hyppolit sem fogja őket kimenteni. Marad hát a becsület megmentőjének a már új világrendhez tartozó Benedek, aki tanultságával, talpraesettségével, őszinte érzelmeivel fogja megcsinálni a maga szerencséjét és lesz türelme kivárni a hirtelen jött siker helyett, míg szakmai és magánélete is révbe ér. Az este hangulatát nemcsak a frappáns, már-már szállóigévé vált szövegek adták, hanem Eisemann Mihály dalai, melyeket Balogh József zongoraművész kísért.

A főbb szerepekben Molnár Rózsát (Hyppolit), Kökény Gábort (Schneider Mátyás), Kiss Jánosnét (Schneiderné), Kovács Klaudiát (Terka), Nagy Andrást (Benedek/István), Ádám Jánost (Makács Csaba), Szabari Ferencet (Makács főtanácsos), Budainé Nagy Piroskát (Mimi), Kökény Gábornét (Julcsa) és Kiss Jánost (Tóbiás) láthattuk. Kökény Gábor, a komédia rendezője elmondta, szívesen elviszik a darabot a környékben meghívásra, de szívesen várnak vállalkozó szellemű, a színjátszás iránt érdeklődő új szereplőket is, hiszen januártól újabb darab tanulását és próbáit tervezik.

Taczman Mária

Taczman Mária

A jászberényi Jászkürt Újság és a BerényCafé újságírója.

Vélemény, hozzászólás?