Megújul a Gyöngyösi út

A képviselő-testület üzembejárásával párhuzamosan Vántsa Zoltán, a Magyar Közútkezelő Nonprofit Zrt megyei igazgatója konkrétan és kertelés nélkül válaszolt lapunk kérdéseire állami kezelésben lévő útjaink állapotáról, felújításuk szükségességéről és lehetőségéről. Társaságuk kezeli és javítja az utakat, új utakat nem építhet.

Milyen rövid- és középtávú fejlesztési lehetőségei vannak a cég berényi kirendeltségének?
Az elmúlt néhány évre visszatekintve elmondható, hogy a mérnökség mind ingatlan felújítások, mind új gépek, eszközök beszerzése kapcsán folyamatosan fejlődik. Ez év elején megvalósításra került a stratégia anyagnak számító útszóró só tárolását szolgáló épület tetőfedésének, valamint a műhely-garázs épület homlokzati nyílászáróinak cseréje is. A következő időszakban a régi, elavult raktár-garázs épület elbontását követően egy új, modern tároló épület megépítésére kerül sor, melyben az eszközeinket, berendezéseinket tudjuk tárolni. A régi, elhasználódott gépjárműállomány cseréje folyamatos, az elmúlt évek során új brigádszállítók, tehergépjárművek, eszközhordozó berendezések cseréje mellett néhány, az üzemeltetési- és fenntartási munkákat segítő célgépek beszerzése is megtörtént.

Milyen közútfejlesztési beruházásokra számíthatunk a kistérségben, szintén rövid- és középtávon?
A Területfejlesztési Operatív Program keretein belül még ebben az évben megvalósulhat útfelújítás. A 3231-es jelű út Pusztamonostor–Jászárokszállás összekötő útnak (a 16+500–18+618 km közötti szakaszának) jelenleg folyik a tervezési fázisa, ezzel párhuzamosan kerül sor a kivitelező kiválasztására kiírt közbeszerzési eljárásra, amelynek eredményes lezárása után a nyertes ajánlattevővel megköthetjük és aláírhatjuk a vállalkozási szerződést. A kivitelezési munkák várhatóan idén szeptember hónaptól indulhatnak. A hazai finanszírozású, úgynevezett 100 Mrd forintos program keretein belül a tervező kiválasztása és a projekt lista véglegesítése zajlik. A kivitelezés előkészületeit a forrás rendelkezésre állása esetén tudjuk megkezdeni. A programon belül a Jászságot is érintő útfelújítás a 32-es számú főút (24+857–27+047 km szelvény közötti szakaszán) Jászberény város belterületét érinti, nagyjából a postától kifele a hídig. Ez szintén 2017. év második felére várható.

Mit tudhatunk a következő évről?
2018. évtől elkészítettük a középtávú fejlesztési/felújítási tervünket a Jász-Nagykun-Szolnok megyei országos közúthálózatot érintően. A létesít­ményjegyzékünkben prioritás alapján az elsők között szerepeltettük a 32-es számú főút három szakaszát. Ezek a (54+912-58+170 km szelvény közötti) Szászberek települést érintő; a (10+544-24+857 km szelvény közötti) Pusztamonostor települést érintő; valamint az (51+142-54+912 km szelvény) Jászalsószentgyörgy és Szászberek közötti külterületi szakasz. A középtávú terv a képviselői-útbiztosi javaslat alapján kerül majd összeállításra a következő év (évek) létesítményjegyzéke. Kormány, illetve minisztériumi döntést követően kerülhet majd sor a tervezésre, illetve a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás kiírására, lefolytatására.

Milyen ütemben zajlanak a jászberényi útfelújítások?
A nagyfelületi javításokat – az előre tervezett ütemnek megfelelően – 2017. június 1-jén befejeztük.

Jászberényben hány m2 állami út található, ennek mekkora része szorul(t) foltozásra?
Jászberény belterülete, a 31-es számú főút elkerülő szakasza és az innen bevezető utak hossza 24,137 km, ami több mint 200.000 m2 felületet jelent. Ebből nagyfelületi javítás során a 32-es főút Jásztelki úti részén, a 31114-es (Jászjákóhalmi úti külterületi részén) és a 31332-es jelű (Rákóczi úton összesen közel 8.000 m2-en tudtuk a kopóréteget kicserélni.

Az újraaszfaltozandó felületből eddig mennyit javítottak már ki?
A 31-es számú elkerülőn a most felújított szakaszok és az idén felújításra kerülő Gyöngyösi úton túlmenően valamennyi szakasz kisebb-nagyobb formában felújításra szorul, de ehhez állami vagy európai uniós támogatás szükséges. Ennek hiányában a rendelkezésünkre álló költségek csak lokális javításokra adnak lehetőséget.

Milyen technikával történik a nyári időszakban a hibák javítása? Mennyire tartós ez az eljárás?
Nyári időszakban döntő többségben melegaszfaltos technológiával dolgozunk, mely megfelelő teherbírású pályaszerkezeten hosszú időszakon keresztül tartós és eredményes javítást eredményez.

A 2017-es költségvetésből mekkora összeget kap a magyar közút az államtól a közutak karbantartására?
A jászberényi mérnökség egész évi működési kerete 270 millió forint.

Meddig tartanak a munkálatok Jászberény bel- és külterületén?
A nagyfelületi javításokat a rendelkezésre álló anyagi lehetőségek figyelembevétele mellett befejeztük, a lokális „kézi” bedolgozású javításokat folyamatosan végezzük mind Jászberény bel- és külterületén, mind a kezelésünkben lévő 327 kilométer hosszú állami közúton.

Mikor indul és mennyi ideig tart a Gyöngyösi út teljes szélességű aszfaltszőnyeges felújítása? Ez mekkora összeg?
A hazai finanszírozásból megvalósuló 32-es számú főút (24+857-27+047 km szelvény közötti szakasz) felújítása várhatóan ez év szeptemberében elkezdődhet, befejezése pedig az időjárás függvényében év végére várható. A kivitelezés becsült bruttó értéke 125 millió Ft.

Vélemény, hozzászólás?