Közigazgatási rezsicsökkentés

Az állami rezsicsökkentés és a közigazgatási bürokráciacsökkentés folytatásáról újabb lakossági konzultációt készített elő Magyarország Kormánya. Az állami rezsi- és bürokráciacsökkentést célzó újabb Nemzeti Konzultáció az állampolgárok és a vállalkozások véleményét és javaslatait gyűjti össze. Az előzményekről és a részletekről kérdeztük dr. Dobos Róbertet, a Jászberényi Járási Hivatal vezetőjét.

A most kezdeményezett konzultáció nem minden előzmény nélkül való. Hivatalvezetőként tud erről rövid felvilágosítást adni?

A Kormány részéről már 2014 novemberében határozatban megfogalmazott célkitűzés volt az állampolgárok és a vállalkozások széles körét érintő fizetési kötelezettségek enyhítése, továbbá a bürokratikus terhek egyszerűsítése. Ennek a célkitűzésnek az alapulvételével tavaly június ötödike és augusztus hatodika között az állampolgárok közel 400 ezer kérdőívet töltöttek ki. Ebből Jász-Nagykun-Szolnok Megyében az állampolgárokat érintő: 21.585, a vállalkozásokat érintő: 3.047 volt. Ezt követően az állami rezsicsökkentés megvalósítására irányuló jogszabály-módosítás eredményeként több mint húsz hatósági eljárás díja szűnt meg. Mindez az állampolgárok és vállalkozások számára várhatóan mintegy tíz milliárd forint megtakarítást eredményez ebben az évben.

Mit jelentett mindez a mai napig a lakosság számára, tekintve, hogy az év jelentős részén már túljutottunk?

Nos, mindez idáig másfél millió okmányt – személyi igazolvány, diákigazolvány –, vettek át díjmentesen, illetve kedvezményesen, ami 3,5 milliárd forint megtakarítást jelentett az állampolgároknak. Az egyéb díjmentessé tett eljárásokban pedig, több mint ötszázezer ügy indult, melyekben több mint három milliárd forint megfizetése alól mentesültek az ügyfelek. Ennek része – hogy egy igazán aktuális példát említsek –, a már díjmentes felsőoktatási felvételi eljárás, ami önmagában egy milliárd forint megtakarítást eredményezett a diákoknak.

Hogyan jellemezhető a mostani folyamat?

Az állampolgári javaslatok megismerése érdekében külön kérdőívek készültek a magánszemélyeket, illetve a vállalkozásokat érintő fizetési terhek csökkentésére irányuló díjfizetési kötelezettségekről. Az állampolgárok ezúttal július 11. és augusztus 19 között a felmérés céljából készített kérdőíveken megjelölt tíz-tíz hatósági eljárás díjának mérséklésével vagy megszüntetésével összefüggésben fejthetik ki véleményüket, továbbá a bürokratikus terhek csökkentéséről szóló kérdőíven tizenöt fontosnak tartott engedélyköteles hatósági eljárás egyszerűsítésére tehetnek javaslatot.

Mit érdemes tudnunk a most kezdeményezett konzultáció során kitölthető kérdőívekről?

Az állampolgárok három kérdőíven nyilváníthatják ki véleményüket. A közigazgatási bürokráciacsökkentésről szóló kérdőív az állampolgárokat érintő hatósági eljárások egyszerűsítésével összefüggésben nyolc, illetve az engedélyköteles tevékenységek bejelentés-kötelessé alakítására vonatkozóan hét olyan hatósági eljárást tartalmaz, amelyeknél javaslatot tehetnek az állampolgárok a bürokratikus terhek csökkentésére. Az állami rezsicsökkentéssel kapcsolatban – az elmúlt évhez hasonlóan – két kérdőív készült, egy a magánszemélyek, illetve egy a vállalkozások terheit érintően. A kérdőívek mindkét esetben tíz-tíz olyan hatósági eljárást tartalmaznak, amelyeknél javasolható az igazgatási szolgáltatási díj, illeték, illetve egyéb díj eltörlése, vagy csökkentése. Mindhárom kérdőív lehetőséget biztosít továbbá arra, hogy az állampolgár egy saját javaslatot is feltüntethessen. Természetesen az állampolgár a magánszemélyek, valamint a vállalkozások számára szóló kérdőívet is kitöltheti.

Ön mit emelne ki a kérdőíveken felsorolt lehetőségek közül?

Nehéz kérdés, hiszen minden, a kérdőíveken felsorolt eljárásnak meg van a maga jelentősége.  Mégis ha a közigazgatási bürokráciacsökkentésről szóló kérdőíven egyszerűsítésre javasolható eljárásokat nézzük, akkor mindenképp érdemes megemlítenünk a rehabilitációs-, a nyugdíjbiztosításhoz kapcsolódó, a gyámhatósági és gyermekvédelmi, a családtámogatás és szociális, és az ingatlan-nyilvántartási ügyeket, valamint a közlekedési igazgatás területét érintő eljárásokat. A jelenleg engedély köteles eljárások bejelentéssé alakítására javasolt eljárások közül a telepengedélyt, és a járdaépítés engedélyezését emelném ki. Végül, de nem utolsó sorban a magánszemélyeket, valamint a vállalkozásokat érintő díjmentessé tehető eljárások közül az ingatlan-nyilvántartással, a gépjárművek üzemeltetésével kapcsolatos eljárást, az anyakönyvi kivonat kiállítása iránti eljárást, az Európai Egészségbiztosítási Kártya pótlását, a CSOK igényléséhez szükséges hatósági bizonyítványt, az adó- és értékbizonyítvány kiállítását, a telepengedélyezési- és a cégeljárást említeném meg.

Végezetül kérem, mondja el, praktikusan hol és hogyan tölthetjük ki a kérdőíveket?

A konzultáció papíralapon a Kormányhivatalok és a járási hivatalok összes, az ügyfelek számára nyitva álló ügyfélszolgálatán kitölthető és leadható. Jász-Nagykun-Szolnok Megyében 139 helyszínen, valamennyi járásunk több pontján leadhatóak a papíralapon kitöltött kérdőívek. Ezek listája elérhető a kormányhivatalunk internetes oldalán a felhívásra kattintva (http://www.kormanyhivatal.hu/hu/jasz-nagykun-szolnok). Ez a jászberényi járás esetében hivatalunk valamennyi ügyfélszolgálati pontját jelenti. Jászberényben a Szabadság tér 16., a Jásztelki u 16., az Ady Endre u 34., és a Lehel vezér tér 9. szám alatt működő osztályainkat, valamint a Jászárokszálláson és Jászfényszarun működő kormányablakainkat és valamennyi ügysegédi helyünket jelenti. A kérdőívek elektronikus úton is kitölthetők a http://allamirezsicsokkentes.kormanyhivatal.hu/ honlapon keresztül. Az online kérdőívek kitöltésére augusztus 19-én éjfélig van lehetőség.

Vélemény, hozzászólás?