„Zöld Óvodákkal” a természetért

Június 1-jén, szerda délelőtt a Kossuth úton lévő Fürkész Tagóvodában igazi természettudatos munka zajlott. A Városi Óvodai Intézmény ezen óvodájában egyébként is nagy hangsúlyt helyeznek a nevelők a gyermekek egészség- és környezettudatos nevelésére, amelyet aznap a város többi kisgyermek nevelőjéből érkezett társaik és óvónőik is megismerhettek. Sőt jöttek érdeklődő gyerekek és nevelők Jászapátiról, Jászkisérről és Jásztelekről is.

A Fürkész Óvoda 2004-ben nyerte el először a Zöld Óvoda címet. S, hogy mit jelent „zöldnek” lenni? Nos, nem mást, mint védeni a minket körülvevő természeti környezetünket, s erre a szemléletmódra nevelni az oda járó kisgyermekeket is. S, hogy minél több ilyen „zöld ovi” legyen szerte az országban és szűkebb térségünkben is, 2012-2016 között a Svájci Szövetségi Tanács hozzájárulásával és a Magyar Állam társfinanszírozása mellett a Svájci-Magyar Együttműködési Program keretében fejlesztési projekt zajlott. A program célja a gyerekek környezettudatosságának erősítése, a környezeti nevelési tevékenységek színvonalának növelése volt. Ennek keretében egy road show is elindult, hogy az óvodák megismerhessék a legjobb környezeti nevelési gyakorlatokat. Ennek az eseménynek volt a házigazdája tehát a jászberényi óvoda. Ez volt a road show utolsó állomása.

Aznap színes pólós gyermekek nyüzsögtek az intézmény udvarán kis csoportokban, akik különböző állomásokra látogathattak el. Egészen pontosan tizenkettő helyszín volt, melyek mindegyikén más-más feladat várt rájuk, természetesen a környezetünkkel, élővilágunkkal kapcsolatban.

A megnyitót követően a négyszállási Sasközpont vezetője Juhász Tibor természetvédelmi őr tartott egy rövid madár bemutatót, majd a lelkes résztvevőket Fülöp Zoltánné óvodapedagógus köszöntötte a Fürkész Óvoda kollektívája és a szervezők nevében. Ezt követően minden csapat kapott egy térképet feltüntetve a tizenkét állomással, melyeken óvónőik segítségével végig kellett menniük. Sok ügyes kézre volt szükség, amiből nem volt hiány aznap sem.
Fülöp Zoltánné elmondta, hogy a különböző játékos feladványok segítségével igyekeztek közelebbi képet adni a gyerekeknek bolygónkról, ami sajnos elég szennyezett, beteg. Fontos a környezet megóvása. Azon belül az állatvilág, növényvilág védelme. Azt is kiemelte, hogy a gyerekekhez alapvető közelebb hozni a környezettudatos életmódot, amit leginkább játékos formában lehet megtenni.
Halácsy Ágnes, a Környezeti nevelés és hálózati projekt szakértője érdeklődésemre elmondta, hogy az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet a projekt menedzsere. „A program célja volt, hogy az elmúlt négy évben bővítsük a már meglévő Zöld Óvodák és Öko Iskolák számát. Az idén elérkezünk ennek a tervnek a végére, és elmondható, hogy sikerült teljesíteni a kitűzött célokat: valóban elértük a 600 Zöld Óvoda és Öko Iskola bevonását ebbe a programba. A Jászberényben működő 10 óvodákból 9 rendelkezik Zöld Óvoda címmel.” – foglalta össze Halácsy Ágnes.

A gyerekek a délelőtt folyamán lelkesen láttak hozzá, hogy sorra vegyék a helyszíneket. Ezek között voltak olyanok, ahol kimondottan a levegőszennyezéssel kapcsolatos feladatok vártak a gyerekekre, máshol a talajszennyezés került szóba. Megtudták azt is, hogy mi az a szelektív válogatás, miért van rá szükség. Sőt képet kaptak arról is, hogy ezek közé nemcsak a papír, a fém, a műanyag és az üveg termékek tartoznak, hanem vannak megunt tárgyaink, játékaink, ruháink, amik számunkra már nem értékesek, de el lehet például őket ajándékozni, s lehet, hogy más örömét leli bennük.
A gyerekek részt vehettek ügyességi játékokban, például pillepalackokból tekebábuk készültek, amelyek a célbadobós játék kellékének kiválóan megfeleltek. Ezenkívül hangszerek is készültek a palackokból. Ezáltal rálátást kaptak a gyerekek arra, hogy mindennapi tárgyainkat hogyan hasznosíthatjuk újra.
Ismerkedtek a gyerekek a „nemszeretem” állatokkal is, ebben a jászberényi állatkert munkatársai voltak segítségükre, akik egy „aranyos” csúszómászót is magukkal hoztak, amely bár kinézetre nem volt túl szépséges, de a gyerekek azt is megtanulhatták, hogy az az állat is szerethető, ami külsőre nem túl bizalomgerjesztő. Hiszen attól, hogy nem ismerik, lehet hasznos. A táplálékláncban fontos minden növény, bogár, még azok is, amiket nemigen kedvelünk, de azokra is szükség van.
A Fürkész Óvodában zajló gyermekprogramokkal párhuzamosan a Központi Óvoda az óvodapedagógusok számára szervezett előadásoknak adott helyet. Az előadók valamennyien a környezettudatos magatartás kialakítását hangsúlyozták és mutatták be gyakorlati tevékenységeiket.

Halácsy Ágnes, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet projektmenedzsere a Zöld Óvoda Forrásközpont bemutatására helyezte a hangsúlyt, Füzesiné Béres Margit ÖKO szakmai vezető – Jászsági Apponyi Albert Általános Iskola és AMI – az iskolájukban folyó környezettudatos nevelést mutatta be, míg Benkéné Zsótér Erika a Fürkész Óvoda tagóvoda vezetője az óvodában végzett környezeti nevelés gyakorlatát adta át az érdeklődőknek.

„Zöld Óvodákkal” a természetért

 

 

Június 1-jén, szerda délelőtt a Kossuth úton lévő Fürkész Tagóvodában igazi természettudatos munka zajlott. A Városi Óvodai Intézmény ezen óvodájában egyébként is nagy hangsúlyt helyeznek a nevelők a gyermekek egészség- és környezettudatos nevelésére, amelyet aznap a város többi kisgyermek nevelőjéből érkezett társaik és óvónőik is megismerhettek. Sőt jöttek érdeklődő gyerekek és nevelők Jászapátiról, Jászkisérről és Jásztelekről is.


A Fürkész Óvoda 2004-ben nyerte el először a Zöld Óvoda címet. S, hogy mit jelent „zöldnek” lenni? Nos, nem mást, mint védeni a minket körülvevő természeti környezetünket, s erre a szemléletmódra nevelni az oda járó kisgyermekeket is. S, hogy minél több ilyen „zöld ovi” legyen szerte az országban és szűkebb térségünkben is, 2012-2016 között a Svájci Szövetségi Tanács hozzájárulásával és a Magyar Állam társfinanszírozása mellett a Svájci-Magyar Együttműködési Program keretében fejlesztési projekt zajlott. A program célja a gyerekek környezettudatosságának erősítése, a környezeti nevelési tevékenységek színvonalának növelése volt. Ennek keretében egy road show is elindult, hogy az óvodák megismerhessék a legjobb környezeti nevelési gyakorlatokat. Ennek az eseménynek volt a házigazdája tehát a jászberényi óvoda. Ez volt a road show utolsó állomása.


Aznap színes pólós gyermekek nyüzsögtek az intézmény udvarán kis csoportokban, akik különböző állomásokra látogathattak el. Egészen pontosan tizenkettő helyszín volt, melyek mindegyikén más-más feladat várt rájuk, természetesen a környezetünkkel, élővilágunkkal kapcsolatban.


A megnyitót követően a négyszállási Sasközpont vezetője Juhász Tibor természetvédelmi őr tartott egy rövid madár bemutatót, majd a lelkes résztvevőket Fülöp Zoltánné óvodapedagógus köszöntötte a Fürkész Óvoda kollektívája és a szervezők nevében. Ezt követően minden csapat kapott egy térképet feltüntetve a tizenkét állomással, melyeken óvónőik segítségével végig kellett menniük. Sok ügyes kézre volt szükség, amiből nem volt hiány aznap sem.
Fülöp Zoltánné elmondta, hogy a különböző játékos feladványok segítségével igyekeztek közelebbi képet adni a gyerekeknek bolygónkról, ami sajnos elég szennyezett, beteg. Fontos a környezet megóvása. Azon belül az állatvilág, növényvilág védelme. Azt is kiemelte, hogy a gyerekekhez alapvető közelebb hozni a környezettudatos életmódot, amit leginkább játékos formában lehet megtenni.
Halácsy Ágnes, a Környezeti nevelés és hálózati projekt szakértője érdeklődésemre elmondta, hogy az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet a projekt menedzsere. „A program célja volt, hogy az elmúlt négy évben bővítsük a már meglévő Zöld Óvodák és Öko Iskolák számát. Az idén elérkezünk ennek a tervnek a végére, és elmondható, hogy sikerült teljesíteni a kitűzött célokat: valóban elértük a 600 Zöld Óvoda és Öko Iskola bevonását ebbe a programba. A Jászberényben működő 10 óvodákból 9 rendelkezik Zöld Óvoda címmel.” – foglalta össze Halácsy Ágnes.

 
A gyerekek a délelőtt folyamán lelkesen láttak hozzá, hogy sorra vegyék a helyszíneket. Ezek között voltak olyanok, ahol kimondottan a levegőszennyezéssel kapcsolatos feladatok vártak a gyerekekre, máshol a talajszennyezés került szóba. Megtudták azt is, hogy mi az a szelektív válogatás, miért van rá szükség. Sőt képet kaptak arról is, hogy ezek közé nemcsak a papír, a fém, a műanyag és az üveg termékek tartoznak, hanem vannak megunt tárgyaink, játékaink, ruháink, amik számunkra már nem értékesek, de el lehet például őket ajándékozni, s lehet, hogy más örömét leli bennük.
A gyerekek részt vehettek ügyességi játékokban, például pillepalackokból tekebábuk készültek, amelyek a célbadobós játék kellékének kiválóan megfeleltek. Ezenkívül hangszerek is készültek a palackokból. Ezáltal rálátást kaptak a gyerekek arra, hogy mindennapi tárgyainkat hogyan hasznosíthatjuk újra.
Ismerkedtek a gyerekek a „nemszeretem” állatokkal is, ebben a jászberényi állatkert munkatársai voltak segítségükre, akik egy „aranyos” csúszómászót is magukkal hoztak, amely bár kinézetre nem volt túl szépséges, de a gyerekek azt is megtanulhatták, hogy az az állat is szerethető, ami külsőre nem túl bizalomgerjesztő. Hiszen attól, hogy nem ismerik, lehet hasznos. A táplálékláncban fontos minden növény, bogár, még azok is, amiket nemigen kedvelünk, de azokra is szükség van.
A Fürkész Óvodában zajló gyermekprogramokkal párhuzamosan a Központi Óvoda az óvodapedagógusok számára szervezett előadásoknak adott helyet. Az előadók valamennyien a környezettudatos magatartás kialakítását hangsúlyozták és mutatták be gyakorlati tevékenységeiket.


Halácsy Ágnes, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet projektmenedzsere a Zöld Óvoda Forrásközpont bemutatására helyezte a hangsúlyt, Füzesiné Béres Margit ÖKO szakmai vezető – Jászsági Apponyi Albert Általános Iskola és AMI – az iskolájukban folyó környezettudatos nevelést mutatta be, míg Benkéné Zsótér Erika a Fürkész Óvoda tagóvoda vezetője az óvodában végzett környezeti nevelés gyakorlatát adta át az érdeklődőknek.