Teljesen megújul a berényi CO-OP áruház

Az újságcikkek jelentős része aktualitásokhoz kötődik. Ha még egy-két évforduló, jubileum is „besegít”, akkor végképp minden rendben van. Dr. Rédei István esetében bőven van ok erre az interjúra. Cége, a CO-OP Star Zrt. pénteken tartotta közgyűlését az elmúlt év zárásáról és az idei pontosított tervekről, valamint egy ötéves ciklust lezárt, egy újabb ciklust pedig tisztújítással megnyitott. Az interjúból még más évforduló és fontos történések is kiderülnek, például ősszel városunkban lesz látható a Szent Korona.

Az nem meglepő, hogy elmúlt évi gazdálkodásuk is sikeres és eredményes volt. Bevezetésül ragaszkodjunk szigorúan a legfontosabb számokhoz, amelyek az előbbi állítást igazolják.
A CO-OP Star Zrt. 2015. évi kereskedelemből származó árbevétele 20.076.941 ezer forint volt. Az élelmiszerboltok a bázis felett 3,33 %-kal, míg a terv felett 1,03 %-kal forgalmaztak. Az iparcikk üzletek forgalmi dinamikája félévig erőteljesebb volt, az év második felében azonban gyengült. A 2015. évi gazdálkodási adatok alapján elmondható, hogy a CO-OP Star Zrt. fennállásának legeredményesebb évét zárta, hiszen a realizált mérleg szerinti nyeresége 413.125 ezer forint volt.

Gratulálunk az elért eredményhez! Szeretnénk, ha az ötéves ciklus zárása alkalmából tágabb visszatekintést nyújtana a társaság tevékenységéről. Milyen volt ez az öt év?
Egy szóval válaszolva azt mondhatom, hogy tanulságos. Persze, egy ilyen bonyolult időszakra aligha lehet egy szóval, vagy akár néhány mondattal is válaszolni. Ha a tényeket nézzük, ez az időszak már jóval a válság kezdete utáni időszakot öleli fel. Bázisszemlélettel szoktunk dolgozni, s ha így, kiindulási alapként tekintjük a kezdő 2011-es évet, a következő esztendőt a csökkenés, az azt követőt a bázisév adataihoz való visszakapaszkodás, 2014-15-öt pedig az érzékelhető növekedés jellemezte a cég forgalma, bevételei tekintetében. Ha a vásárlókat sokkal jobban érdeklő árindexet vizsgáljuk, az első három évben erősebb árnövekedés volt jellemző, az utóbbi kettőben pedig stagnáló fogyasztói árakkal találkozhattunk.

Szimpatikus, hogy a fogyasztók szemszögéből is vizsgálják a folyamatokat. Ez körültekintésre vall. Eddig is feltűnt, hogy az éves terveik megalkotásánál a makrogazdasági környezetet, változásokat olyannyira figyelembe veszik, mintha az ország költségvetését állítanák össze. Milyen volt az elmúlt öt évben a gazdasági környezet?
Nem fontossági sorrendben mondom, de befolyással volt ránk az ágazati különadó – amit időközben kivezettek –, és a láncfelügyeleti díj megjelenése, amelyek együttesen évi százmillió forintos terhet jelentettek társaságunknak. Az áfa 25-ről 27 százalékra növelése ugyancsak befolyással volt a vásárlókra és így ránk is. Nagy bevételkiesést jelentett számunkra a dohányáruk forgalmazásának 2013-as kivonása üzleteinkből. Mindent nem felsorolva, tavalyról még a vasárnapi zárva tartást feltétlenül megemlítem, mint jelentős befolyásoló tényezőt. A március 15-i bevezetéskor a hétköznapi és a szombati boltzárást toltuk későbbre. Szerencsére már rövid időn belül látszott, hogy vevőket nem veszítettünk, sőt, minden nap forgalma emelkedett, legerősebben a péntek, a szombat és a hétfő.

A tavalyi eredményt forintra pontosan említette elnök úr. Hogyan alakult a nyereségük az elmúlt öt évben?
A mérleg szerinti eredményünk 2013-ig igen szerény, százmillió forint alatti volt. Számottevő növekedés az elmúlt két évben következett be, amikor is háromszáz, illetve négyszáz millió forint fölé nőtt a nyereségünk. Ennek egyik oka a forgalomnövekedés – ami az elmúlt két év alatt élelmiszer tekintetében 8%-os volt –, de makrogazdasági változások is hozzájárultak.

A forgalombővülésnél máris a fogyasztóknál járunk. Megfigyelhető-e valami tendencia a fogyasztói szokásokat illetően?
Az időszak elején a világgazdasági válság hatására stagnált a fogyasztás, a minőség helyett szinte egyedül az ár, az olcsóság számított. Erre a kényszerűségből táplálkozó csökkentett igényre nem számítottunk, hiszen egész addigi üzletpolitikánk éppen az ellenkezőjéről szólt. Időbe telt, mire átálltunk és a megfelelő árukészletet és struktúrát is bevontuk a forgalmazásba, de szerencsére 2014-ben jött az élénkülés. Ezzel párhuzamosan nagy örömünkre nem csak visszatért, de meg is erősödött a tudatos vásárlói igény. És ez a folyamat már nem csak a minőségről szól. Egyre többen böngészik a termékösszetételt, mondván, hogy azok vagyunk, amit megeszünk, széles körben nőtt a kereslet az ételérzékenységben szenvedők részéről a laktóz- és gluténmentes termékekre. Ugyancsak elmozdulást tapasztaltunk abban is, hogy a hazai termékek egyre népszerűbbek és keresettebbek.

Mi volt erre az utóbbira a társaság reakciója?
Két példát mondok a hazai termékek forgalmazása kapcsán. Mi, a CO-OP Star Zrt. találtuk ki és vezettük be a Tallér programot és védjegyet. Ennek keretében hazai kis- és közepes vállalkozások hús-, tejtermék- és tészta áruit egy közös márkanév alatt kezdtük forgalmazni. Ezek a hagyományos technológiájú és ízesítésű termékek az egyes cégeknél kis mennyiségben készülnek, de együtt, közösen már egy régiót is el tudnak látni. A sikeren felbuzdulva a CO-OP család más tagjai is használják a Tallér márkanevet. Ez rugalmas rendszer, amelyben területenként más és más ízvilággal jelenik meg például a hurka, de akár jászsági, akár nyírségi, akár dunántúli termék, a hazai, sőt szűkebben az adott tájegységnek a konyhai hagyományait követi. Természetesen gondoltunk a közepes és nagyobb hazai termelőkre is, ők áruikkal a Magyar Ízek Háza polcain jelennek meg, például a Cserpes tejtermékei, a Stühmer édességei, különböző borvidékek nedűi.

Ezek szerint, ahogy a világ változott, mozdult vele a társaság is.
Elmondható, hogy ez a változási igény és kényszer a társaság megalakulása óta folyamatosan jellemző ránk. Legutóbb 2014-ben pedig meghirdettük cégmegújításai programunkat, ami vonatkozott az üzletpolitikára – amit előbb részben már érintettünk –, a boltmegújításokra és az érdekeltségi rendszerre is. Összességében elmondhatom, hogy a társaság 2015-re megfelelő választ tudott adni a gazdasági környezet kihívásaira.

Néhány példát említene?
Elindítottuk energetikai korszerűsítési programunkat, amely során komfortosabbá, költséghatékonyabbá tesszük üzleteinket. Tavaly 72 millió forintot költöttünk ilyen célú beruházásokra. Hűtőajtó projektünk kapcsán három technológiát tesztelünk, és szeptemberre választjuk ki a legmegfelelőbbet, amellyel boltjainkat felszereljük. Mirelit szigeteinken húszéves, kiszolgált hűtőinket korszerűbb, kisebb fogyasztású berendezésekre cseréljük. Ugyancsak ebben a programban led-rendszerű világításra váltjuk a régi, nagyobb fogyasztású világítótesteket. Ezek a fejlesztések két-három év alatt megtérülnek, jobb megvilágítást eredményeznek, a zárt hűtők pedig minimálisra csökkentik az érzékeny áruk minőségromlását. Talán ezeknek az erőfeszítéseinknek is köszönhető, hogy vevőink ragaszkodnak hozzánk, évente négy-ötezerrel nő a törzsvásárlók száma, 2015 év végén meghaladva a százharmincháromezret. Ugyancsak beszédes adat, hogy a hazai kiskereskedelmi láncok között a CO-OP társaság 56%-os részesedésével biztos piacvezető. A külföldi tulajdonú láncokat is figyelembe véve, részesedésünk meghaladja a 15%-ot.

Előre is tekinthetnénk öt évvel – ennek is lenne apropója –, de maradjunk csak az idei évnél.
Az apropó, amire céloz a kérdésében az, hogy a közgyűlésen az igazgatóság, a felügyelőbizottság – és személy szerint én is –, újabb öt évre bizalmat kaptunk a tulajdonosoktól. A társasághoz hűséges, tapasztalt vezetők maradtak tisztségben, a változás annyi, hogy az igazgatóság hat, a felügyelőbizottság háromtagú lesz a jövőben. Ami az idei évet illeti: 2016-ban 330 millió forintos eredményt tervezünk, három százalékos árbevétel növekedés mellett. Tovább működtetjük a tavaly bevezetett motivációs rendszert, mellyel célunk a fizetések versenyképessé tétele valamennyi munkaterületen. A jövőben is a frissáru forgalmazása áll tevékenységünk középpontjában. Ennek érdekében bővítjük a hűtőfelületeket, és egyre növekvő számban létesítünk belső látványpékségeket.

Fejlesztésekre futja a társaság bevételeiből?
Új boltot építünk Ceglédbercelen, és előkészítjük a jászdózsai beruházásunkat. A jászberényi áruházban június közepétől bő egy hónap alatt teljes felújítást végzünk. A jelenlegi csőszerű alapterületet is átalakítjuk, új világítás és teljesen új belső berendezés – beleértve a polcokat és a hűtőket is –, várja majd a vásárlókat nyitás után. Természetesen a vásárlóinkat idejében tájékoztatjuk a pontos menetrendről a sajtóban, így a Jászkürt Újságban is. Ugyancsak teljes körű felújítást végzünk Jászjákóhalmán, s a jász világtalálkozóra átalakítjuk az árokszállási üzletünket is, hogy csak a jászsági példákat említsem.

A Menedzser Klub húszéves jubileumáról nemrégiben írtunk. Itt, most az idei programok közül említsen néhányat!
A jubileumnak, az ünnepségünknek, az ebből az alkalomból megjelent kötetnek nagy sikere van. Érezzük, hogy milyen nagy megbecsülés övezi egyesületünket. Ennek is köszönhetően még ebben az évben nyolc-tíz új tag lép be hozzánk. Az idei programunkból feltétlenül megemlítem a Jász Expón való, az eddigieknél is intenzívebb részvételünket, és egy kiemelt, szep­tember végi tervünket. Közismert, hogy Magyarországon egyedül a mi főtemplomunk tornyát díszíti a magyar Szent Korona. A Jászsági Menedzser Klub Egyesület szervezésében ünnepélyes keretek között, a koronaőrséggel együtt Jászberénybe látogat a Szent Korona. Ez a mi ötletünk volt, de ma már biztosan megvalósuló terv. Ebből az alkalomból szeretnénk, hogy a Jászok produkció újra színpadra kerüljön, s így, együtt a templomunk, a Szent Korona és a produkció, diákoknak és felnőtteknek egyaránt a nemzeti öntudatuk erősítését szolgálja. Ha hosszabb időre sikerülne itt tartani a Jász Múzeumban a Lehel kürtje mellett a Szent Korona hiteles másolatát. Mindennek már jelentős idegenforgalmi hatása is lehetne a térségre.

Végezetül gratulálunk ezúttal is az idei Főnix-díj elnyeréséért!
Nem mondhatom, hogy a meglepetés erejével hatott rám a díj odaítélése, hiszen a Menedzser Klub vezetőjeként a jelölésektől kezdve végig tájékozott voltam a folyamatról. Nem kis ellenkezés volt bennem, de ezúttal először nem hallgattak rám az egyesületben, és nekem ítélték a díjat. Érvelésük szerint a CO-OP Star Zrt. felépítéséért, az immár 16 cégből álló társaság sikeréért, a kultúra-, a sport támogatásáért, közéleti szerepvállalásomért és a Menedzser Klub húszéves vezetéséért gondoltak rám. Jól esett az elismerés, megerősít abban, hogy a jövőben is tovább dolgozzam a társaságért, a városért, a Jászságért. Megszilárdította azt a hitemet is, hogy csak azt vállaljam el, amiben tevőlegesen részt is tudok venni, aminek a sikeréhez hozzá tudok járulni. Ha így lesz, továbbra is jó lesz a közérzetem, ami elengedhetetlen az eredményes munkához.