Isteni tökéletesség orgonán

A zenetörténészek azt vallják Bach halála óta csupán Varnus Xavérnak sikerült az orgona páratlan hangjával a világi zeneszerető közönséget igazán ámulatba ejteni. Vasárnap délután a Lehel Film- Színház nézői, hallgatói a világhírű muzsikus közvetítésével megtapasztalhatták a hangszer érzelmekre ható varázsát.

Varnus Xavér nem csak virtuóz játékával, de verbális kommunikációval is lebontotta a falat, mely az orgonamuzsika és a koncerthallgató között évszázadok alatt felépült.
A zeneszámok közötti kicsit bulváros, kicsit tudományos háttér információk a művek születéséről, a szerzők életéről a laikusok számára is befogadhatóbbá tették a szólamokat.

A koncert nyitányaként Albinoni Adagio-ja csendült fel, majd Bach muzsikája andalított mintegy húsz percen keresztül. A két remekbe szabott blokk között megtudhattuk, hogy Adagio ma ismert változatát valójában egy zenetörténész írta. A mester eredeti kéziratát a drezdai levéltár őrizte ám a bombázáskor megsemmisült szonáta iratából csak a dallam menekült meg. Ezt a zenei töredéket egészítette ki Remo Giazotto, aki az isteni véletlennek köszönhetően katonaként rátalált az izzó gerendák között a zenetörténelem egyik legszebb szimfóniájára. Varnus Xavér Bach emlékéről is lerántotta azt a közhiedelem által megporosodott leplet, miszerint a szegény mester a lipcsei templom orgonája előtt magányosan komponált. Ellenkezőleg! Bach a maga korában milliomosnak számított, imádott enni és inni, huszonegy gyermeket nemzett, tehát valószínűleg nem vetette meg a nők kegyeit és olyannyira utálta Lipcsét és a lipcsei orgonát, hogy nem volt hajlandó játszani rajta. Mindez még csak hagyján, ami igazán meglepő információ az az, hogy a D-moll Toccata és fúgát nem is Bach írta, hanem plagizálta az eredetileg szólóhegedűre készült művet. A számos gyarló tulajdonsága mellett azonban Bach a hangok tökéletességének kristálytiszta szerkezetét felépítve valami olyasmit hagyott az emberiségre, mely Isten megnyilvánulását közvetíti – véli Varnus Xavér. Az orgonista szerint César Franck zeneszerző, akit Liszt is meglátogatott a párizsi Saint Jean templom orgonájánál, szintén közvetlen összeköttetésben volt Istennel. Tőle hallhattuk a következő három tételt a koncert folyamán.

Az előadás második részében egyfajta premiernek lehetett tanúja a közönség, ugyanis Varnus Xavér és a Szolnoki szimfonikusok játékát ezúttal karmesteri segítség nélkül élvezhettük. A zenészek dirigens nélkül is tökéletes összhangban előadták Enrico Bossi orgonaversenyét, melynek első tételében kuriózumként felcsendül az „Ah hol vagy magyarok csillaga” népének. A show nem érhetett véget a közönség aktivizálása nélkül, így az újrázás előtt a rajongók orgonakísérettel előadhatták a „Köszönöm, hogy imádott…”kezdetű  dalt. Imádták…