Egyszerűből tündérmesét

Ezúttal a vegyes technika rejtelmeibe avatták be a képzőművészet iránt érdeklődő közönséget a Hamza Múzeumban Koncz Gábor, ifjú festő alkotásain keresztül.

A megjelenteket Farkas Edit múzeumigazgató köszöntötte a Hamza Gyűjtemény és Jász Galériában, majd a Palotásy János Zeneiskola növendékei teremtettek lélekmelengető hangulatot április 8-án, azon a borongós, esős szombat délutánon. A vegyes technika kialakulásáról, jellemzőiről és Koncz Gábor munkásságáról Gattyán Adrienn Zóra művészettörténész tartott igen megnyerő előadást.

Megtudtuk, hogy a vegyes technika, ismertebb nevén a kollázs technika a kubistáktól származik. A különféle anyagokból komponált képzőművészeti alkotást a formabontó, újító, innovatív, vad és bátor megjelenés jellemzi. Jeles művelői és a technika népszerűsítői Georges Braque francia festő és szobrászművész, valamint Pablo Picasso spanyol író, festőművész voltak. Picasso egyik legismertebb alkotását, a Gitárt is ezzel a technikával készítette, ceruzával, tussal és ragasztott papírdarabokkal.

A kollázsnál a színek anyagszerűen jelentkeznek, a különféle textúrákat segítenek érvényesíteni. Ahogy az Koncz Gábor kiállításán is elsőre szembe tűnik, fontos alkotói elv a kontraszthatás, ami segíti a kép mozgalmassá válását. A kollázs népszerűsége tehát napjainkra sem csökkent, csak előtérbe kerültek a modern, digitális, visual art megoldások, de a koncepció a régi. Tavaly októberben, a Magyar Festészet Napja alkalmából a Jászkürt Fogadó kiállító terében rendezett tárlaton is kiállított Telek Béla alkotása is példa erre: „egyszerű őszi erdőből tündérmesét varázsolt”. Előadónk ezen a kiállításon ismerte meg Koncz Gábor alkotásait: „akkor vibráló, zöldes árnyalatokkal készült nyári élményeit mutatta be”.

A jászberényi születésű fiatal művész tanulmányait az egri Eventus Művészeti Szakközépiskola alkalmazott grafika szakán végezte, jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán harmadéves. Első, önálló kiállítása 2010-ben nyílt és azóta is számos helyen találkozhattak alkotásaival. A vegyes technikával készült, kiállított nyolc festményén vegyíti a pasztellt, az olajat, a krétát, valamint a tust és a szenet is. Végigtekintve képein kiderül, hogy erőteljes, élénk színviláguk izgalmas felületeket alkotnak, kiemelik egymást a rétegek. A vászonra vitt belső feszültség és annak érzelmi feloldása harmóniában jelenik meg egymással.

Az előadást követően műhelymunkára nyílt lehetőség, melyet Koncz Gábor vezetett és bátor anyaghasználatra bíztatta a résztvevőket. A vegyes technika alkalmazása kapcsán kiemelte, hogy „az a legizgalmasabb, hogy milyen anyag mivel, milyen kölcsönhatásban van és milyen felületeket alkot. Nincsenek határok, mindent használhatunk mindennel.”