Tíz éve a pályázatíró pályán

Az Európai Unióhoz való csatlakozás egyik előnye, hogy Magyarország is részesülhet a közösségi kohéziós forrásból, melyet az önkormányzatok, cégek és egyéb szervezetek pályázatok benyújtásával hívhatnak le. Az ennek hatására 2007-ben berobbanó pályázatíró szakma alakulásáról, a Városfejlesztési Iroda munkájáról Hegyi István irodavezetőt kérdeztük.

A városfejlesztés, pályázatírás már korábban is közel állt Önhöz, hogyan került a Jászberényi Polgármesteri Hivatal Városfejlesztési Irodájának élére?
A Regio-Kom Társulás projektkoordinátoraként már korábban is kapcsolatban álltam az önkormányzattal, hiszen Jászberény Városi Önkormányzat a társulás gesztora, azaz vezető települése. 2011 óta heti rendszerséggel jártam Jászberénybe. Az irodavezetői állást 2015. október közepétől töltöm be, melyre Dányi Olga távozását követően pályáztam és nyertem meg. Jelenleg még próbaidőn vagyok.

Az önéletrajzára pillantva gondolom már a munkaügyön is felkapták a fejüket, hiszen magas tanulmányi képzettsége mellett tíz év pályázatíró tapasztalattal is rendelkezik.
Tanulmányaimat tekintve az alapokat az egri Neumann János Közgazdasági Szakközépiskola és Gimnázium speciális közgazdasági osztályában sajátítottam el, majd szülővárosomból a fővárosba kerültem. A Corvinus Egyetemen szereztem okleveles közgazdász képesítést nemzetközi kapcsolatok szakirányon 2007-ben. Ezt egészítettem ki személyügyi szakközgazdász és felsőfokú munkavédelmi szakember végzettségekkel.

Tanulmányait tekintve teljesen felkészült az irodavezetői pozícióra. A gyakorlatot hol sajátította el?
A pályázati munkával 2006-ban ismerkedtem meg diákmunka keretein belül, majd 2007-ben részt vettem a közigazgatási ösztöndíjas programban, ahol egy évig dolgoztam a civil Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségénél. Ezekben az években ismerkedtem meg az egyre inkább elterjedő pályázatírással, melyre saját céget is alapítottam. A munkámat 2011-től egy pályázati projektmenedzser cégnél folytattam. Számtalan projekt kapcsán dolgoztam önkormányzatokkal, jellemzően infrastrukturális beruházásokon. Ezen a cégen keresztül kerültem először Jászberénybe is, a Polgármesteri Hivatal infrastrukturális fejlesztésében például már jómagam is részt vettem projektmenedzserként. Volt tehát némi előkészítése annak, hogy most itt vagyok.

Milyen aktuális feladataik vannak?
Irodánk a város fejlesztési ügyeivel foglalkozik, a pályázati projektek és a saját beruházások előkészítésével, lebonyolításával és ellenőrzésével. Az én feladatom a munkatársak koordinálása, a feladatok szétosztása. Jelenleg a pályázatok előkészítésével foglalkozunk – hiszen rengeteg pályázati konstrukció jelent meg az idén –, amiket hamarosan be is tudunk nyújtani. Nyertes projektek esetén még ebben az évben szeretnénk a szerződéseket is megkötni, hogy jövőre már a kivitelezések is elindulhassanak. Ezzel kapcsolatban a feladataink közé tartozik az előterjesztések megírása is, mely során mi készítjük el a bizottságok, majd a testület elé az egyes projektek szakmai anyagát is. Ugyan a döntéseket nem mi hozzuk, csak végrehajtjuk, de az előkészítésénél még orientálni tudjuk a munkatervet.

Milyen jellegű pályázatokon dolgoznak?
A pályázatok alapvetően beruházás jellegűek, de ugyanúgy végezzük az egyéb, soft jellegű tevékenységeket. Idén 1956-os emlékév van, most lesz ehhez kapcsolódóan két, a témához kapcsolódó pályázat is. Az egyik emléktábla készítését, a másik ’56-os eseményeket bemutató rendezvény szervezését irányozza elő. Ezen kívül a testvértelepüléseinkkel is tartjuk a kapcsolatot és rendszeresen pályázunk egymáshoz való utazásra, tapasztalatcserére, gyermekek utaztatására. De vannak turisztikai jellegű pályázataink is, különös tekintettel a városmarketingre.

Ha már városmarketingről esett szó, hogy halad az állatkert fejlesztése és a Kultúrmalom kiépítése, melyek még több látogatót vonzanának?
Ezek a klasszikus beruházás jellegű pályázataink. Az állatkertben tervezzük az ökoturisztikai látogatóközpont kialakítását egy tematikus játszótérrel kiegészítve. Az építési engedélyt már megkaptuk, a beadáshoz szükséges turisztikai koncepcióra még várunk. Ha elkészül, a pályázatot is be tudjuk nyújtani, reményeink szerint egy hónapon belül. A Kultúrmalom, az egykori Fecske malom felújítása lesz a város legnagyobb beruházása. Jelenleg a tervezés fázisában folynak az előkészületek. A rehabilitáció után egy modern kulturális központot hozunk létre és a hozzá szervesen kapcsolódó lepényépületet több szintes irodaházzá alakítják majd át. Előzetes terveink szerint az épületet a Jászkerült Nonprofit Kft. üzemelteti majd.

A jó munkához elengedhetetlen a jó csapatszellem.
Valóban, és szerencsére ez nálunk így van. Ugyan néhány hónapja még létszámhiánnyal küszködtünk, de nyolcfős csapatunk már teljes és egyelőre konfliktusoktól mentes. Igyekszem én is segíteni a munkájukat, de egymást is segítik. Saját feladatainkon túl a társirodákkal is szorosan együttműködünk.

A jászberényi feladatok honnan szólítják minden reggel munkába?
Tavaly óta Gyömrőn élünk feleségemmel és két kisfiammal, Dominikkel és Vince Istvánnal. Előtte Budapesten laktunk, de kisebbik gyermekünk születése után már igen szűkösnek bizonyult a negyven négyzetméteres lakásunk, amit kisvárosi családi házra cseréltünk. Így még a munkahelyemhez is közelebb kerültem.

Ha már ismét a munkahelyéről esett szó: a lakosság a városfejlesztést érintő javaslataival hová fordulhat?
Szívesen vesszük a lakosság észrevételeit, elképzeléseit, javaslatait irodánk fejlesztes@jaszbereny.hu címére, illetve személyesen is a Polgármesteri Hivatal földszintjén.