Bizakodom, hogy a Jászság jól pályázik

Az előző hétéves uniós ciklusban az ország jól hajrázott, sikerült felhasználni a rendelkezésre álló forrásokat. Jászberény például az utolsó pillanatokban az uszodára kapott nagyon gyorsan felhasználható és felhasználandó támogatást. Az új ciklusban jó ideje tudjuk, hogy a kormány gazdaságfejlesztésre a források legalább hatvan százalékát szánja. Konkrétumok azonban eddig még nem voltak. Ellenben az uniós forrásokat tartalmazó Terület- és Településfejlesztési Operatív Programok, népszerű rövid nevén a TOP-ok első kiírásai megjelentek. Piroska Miklóst, a megyei közgyűlés alelnökét a részletek miatt kérdeztük: számolgassunk, tervezgessünk együtt!

Ön jászberényi gyökerű politikus, így ismeri a város helyzetét, ugyanakkor a Jászság delegáltja, amiről ugyancsak sokat tud, de természetesen megyei szintű ismerete is van. Egyszerűbben szólva, van elkötelezettsége is és az egyensúlyt biztosító rálátása is. Mennyire készültek/készülnek az önkormányzatok a TOP kiírásaira?
Több körben egyeztetett a megyei önkormányzat vezetése és hivatala a településekkel. Számos fórumon ismertettük a megnyíló lehetőségeket, szinte azonnal, tovább adva az információkat, ahogy mi hozzá jutottunk. Amint körvonalazódtak az összegek és a kormányzati prioritások, személyesen is megkerestünk egyeztetésre minden polgármestert. Projektötlet adatlapot kértünk tőlük, amelyen írásba foglalták a projektjavaslataikat.

Nem elhamarkodott már a kiírás előtt elvárni az önkormányzatoktól, hogy mindent tudjanak?
Mindent nem kellett tudniuk, csak azt, hogy a településük számára melyek a legfontosabb, legszükségesebb célok. Ezt pedig minden polgármester éjjel egy órakor felébresztve is tudja sorolni. Itt a lényeg a megye részéről az igényfelmérés volt, amihez a beszédes elnevezésű projektötlet adatlap magát az ötletet, a becsült költséget és a tervezett műszaki megvalósítást körvonalazta az előző ciklus tapasztalatai alapján. Ezt ne tévesszük össze a következő lépcsőkkel: árazott költségvetést a pályázat benyújtásakor kell felmutatni, engedélyes tervet pedig szerződéskötéskor, ha az adott tevékenység engedélyköteles.

Mire jutottak az igényfelméréssel, mi lett a hozadéka?
A felmérés alapján láttuk, hogy mire és milyen volumenben van támogatási igény. A kormány prioritásait figyelembe véve meg tudtuk határozni a tematikákat, és az egyes területek támogatási összegkeretét, azon belül az elnyerhető tól-ig összeghatárokat. A megye 54 milliárdos TOP keretének mintegy felére született meg a kiírás, valamint megjelentek pályázati felhívások a megyei jogú városok vonatkozásában is, melyek külön kerettel rendelkeznek. Konkretizálódott például, hogy a helyi közlekedésre mindjárt két körben van kiírás két, illetve egy milliárdos kerettel, mindkét esetben 50-500 milliós határ között. Az első beadási határideje március végén zárul, a második szeptember elsején.

Milyen pályázatok jelentek meg? Nevesítsen néhány területet!
Ilyenek az ipari parkok, iparterületek, a helyi gazdaság fejlesztése, a zöld város, a barnamezős beruházások támogatása, a szociális alapszolgáltatás, az egészségügyi alapellátás, a gyermekintézmények fejlesztésének támogatása. Nem jelent meg még például az energetikai kiírás, amit ugyancsak sok település nagyon vár. Azt mondhatom, hogy a 2014-2020-as uniós ciklus Jász-Nagykun-Szolnok megyei TOP programjai nagyrészt ebben az évben meg fognak jelenni.

Mennyire kell sietni az önkormányzatoknak? Jászberény képviselő-testülete legutóbb elfogadta a pályázandó területeket.
Hangsúlyozom azt a nagyon pozitív tapasztalatomat, amit az önkormányzatok felkeresése során szereztem: a polgármesterek arról tájékoztattak, hogy Jászberényhez hasonlóan vagy már elkészítették, vagy ezekben a napokban konkretizálják saját projektjeiket. Készen kell állni a megnyíló lehetőségekre. Ugyanakkor jó tudni, hogy a beadási határidőket kormányhatározat rögzíti, a gyakorlat pedig más esetektől eltérve annyiban változott, hogy nincs köztes döntés, tehát a határidő lejártát követően az összes beérkezett pályázat ismeretében születik meg a határozat a nyertes pályázatokról.

Ide még térjünk vissza, de közbevetőleg: ki dönt?
Az NGM szakértői által lepontozott, véleményezett pályázatokról az irányító hatóság vezetője, vagy helyettese és a közgyűlés elnöke, vagy helyettese dönt szavazattöbbséggel, ami csak egyetértéssel lehetséges. A testület hivatalos neve Döntés Előkészítő Bizottság, röviden DEB.

A berényi képviselő-testület határozatában még csak a területek szerepelnek. Természetesen már kérdeztük a polgármester urat és fogjuk is kérdezni a számok feloldásáról. Két-három lehetséges projektet nevezzen meg, ami a megyei szemüvegen keresztül befutónak tűnhet!
A barnamezős beruházás keretből reális esélye lehet a Malom-projektnek, mely beigazolni látja az ingatlancserére vonatkozó döntés helyességét, a helyi közlekedés keretéből a Szabadság téri körforgalomra juthat támogatás, és a Jászberény belvárosát érintő zöld város fejlesztési projekt elemei is esélyesek lehetnek.

Azt nyilván tudják az önkormányzatok, hova kell benyújtani a pályázatokat, de azt is, hogyan, milyen módon kell a siker érdekében? Segít nekik valaki?
A pályázatokat a magyar Államkincstár megyei szervezetéhez lehet benyújtani. Számos cég szakosodott a pályázatok elkészítésére, köztük a megyei önkormányzat többségi tulajdonában lévő Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft. A siker érdekében jó pályázatokat kell összeállítani. Én bizakodom, hogy a Jászság jól pályázik. Ezen belül, mint jászberényi lakos bíztatom a várost, hogy minél több TOP-os pályázatot nyerjen, mert ez a város, és az itt élők érdeke. Természetesen ezen célok elérése érdekében az egész Jászság és Jászberény vezetői előtt is nyitva áll az ajtóm, hogy közösen lehessünk sikeresek.