A ralis útja

Változatos programok várták a jász expóra kilátogatókat a hétvége folyamán. A színpadi vendégek sorában vasárnap egy neves sportoló is felbukkant. Kazár Miklós négyszeres magyar bajnok raliversenyző beszélt pályafutásáról, sportága sajátosságairól és az idei küzdelmekről is. A rendezvény közönsége a nap során megcsodálhatta azt a versenygépet, mellyel legutóbb a kassai futamon bizonyult a leggyorsabbnak.

Kazár Miklósék háromszor nyerték meg zsinórban a magyar bajnokságot, 2012-ben, ’13-ban és ’14-ben, korábban pedig 2008-ban is diadalmaskodtak. A többes számú megfogalmazást maga a versenyző is hangsúlyozta, mert csapatban dolgoznak, így a sikerek is közösek.

A futamokon ott van mellette a navigátor, míg a háttérben dolgozó technikai stáb tagjai legjobb tudásuk szerint segítik a versenyek közben, illetve a felkészülés időszakában is.

– Igazi csapatmunka zajlik, ami kölcsönös bizalmon alapul, hiszen a navigátor szerepe is rendkívül fontos. Gyorsabban megyünk annál, mint amit látunk magunk előtt, ezért előzetesen jelez a segítőm. Tőle tudom, mi következik az ugratók, éles kanyarok után, így a reakcióidő és a tempó jóval gyorsabb lehet – mondta el Kazár Miklós, aki beszélt városunkkal, illetve a jász expóval való kapcsolatáról is. 

– Előző navigátorom a jászberényi születésű Szőke Tamás volt, és támogatóim között is volt már jászberényi cég. Idén Ferencz Ramón ül mellettem. A jász expó főrendezőjének meghívását örömmel fogadtam, mivel éppen két futam között vagyunk. Ilyenkor alkalom van a rali népszerűsítésére, olyanok is megismerhetik a sportágat, akik eddig nem találkoztak vele.

A kölcsönösség jegyében a versenyző Mitsubishijének motorháztetőjén a jász expó emblémáját láthatták a nézők, akik Jászberényben akár be is ülhettek az autóba. Élesben tapasztalhatták meg az érdeklődők, hogy milyen szűkek, és nem éppen kényelmesek egy ilyen kocsi ülései.

Kazár Miklós 1992-ben kezdett az autósporttal foglalkozni. Arra a kérdésre, hogy miért éppen a ralizást választotta, számára kézenfekvő a válasz.

– Ezt tartom a legnehezebbnek, itt valóban az nyer, aki a leggyorsabb. Véleményem szerint sokkal inkább sport, mint a Forma-1, ahol sok pályán képtelenség előzni. Ilyen szempontból is sokkal „őszintébb” a rali. 

Mindemellett egy másik szakágban is megállja a helyét a pilóta, aki a quadosok között hatszor nyerte meg a magyar bajnokságot. „Kettős életének” idén sajnálatos következménye volt egy áprilisban elszenvedett baleset. Quadozás közben megsérült a keze, s ez jelentősen befolyásolta az idei rali bajnokságot.

– A kéztörésem után 19 nappal már rajthoz álltam a Miskolc Ralin, ám a teljes felépülésem három hónapig elhúzódott. A kassai verseny volt az első, ahol már nem zavart, ez mindjárt meg is látszott a végeredményen, győzni tudtunk. Az idényzáró Mecsek Ralira azonban így is csak matematikai esélyünk maradt az összetett címvédésre – latolgatta az esélyeket Kazár Miklós.

A raliversenyek látogatottsága kapcsán elmondható, lelkes rajongók tömege van ott a futamokon, s ennek csak az egyik oka, hogy ingyenesen követhetik a száguldást. Gyakran 30 ezer ember is megtekinti a versengést, de az 50 ezres nézőszámra is van példa.

Kazár Miklós úgy véli, a fiatalos hevületet idővel felváltja a rutin, az évek során ő is megfontoltabb lett.

– Két fiam van, valószínűleg ez is közrejátszik abban, hogy higgadtabb lettem, jelen állás szerint a quados pályafutásomat fel is függesztem. Arról, hogy valamelyik gyermekemből lesz-e raliversenyző, majd ők döntenek.

A rali világáról szólva hozzáfűzte, régen kicsit ez is más volt, hiszen az akkori öreg rókákat, mint például a legendás Ranga Lászlót, még megszólítani is alig merték. Ami viszont nem változott, hogy az eredményekért és az elismerésért ma is meg kell küzdeni. Sokat kapott a sportágtól, s ezt igyekszik visszaadni úgyis, hogy a mai fiataloknak minden ellenszolgáltatás nélkül segít tanácsaival.

– Mindenkinek más az útja, nincs egyetlen recept, hogyan lehetsz sikeres versenyző. Amilyen utat én jártam, azt nem mindenki követheti, engem például a közeg is motivált. Mivel miskolci vagyok, s arrafelé különösen népszerű a rali, s a Bükk közelsége is ideális a ralisok számára, ez mondhatni segített, hogy eljussak odáig, ahol most vagyok.

Csapatuk 2010 óta működik, de minden évük más. Kazár Miklós azt vallja, mivel mindig a bajnokot akarják legyőzni, ezért folyamatosan tudniuk kell változtatni, fejlődni. Ez is az eredményeik egyik záloga.