Sokat szeretnénk tenni a családokért

Év elei interjút kértünk Pócs Jánostól a Jászság parlamenti képviselőjétől. Faggattuk az országos költségvetés kulisszatitkairól és úgy gondoltuk a tavalyi választások már olyan távolságban vannak, hogy azokról is lenyugodott véleményét kérdezhetjük.

Kezdjük a választásokkal. Hogyan ítéli meg különösen az önkormányzati választást?
Mindhárom megmérettetés sikeres volt a Fidesz-KDNP szempontjából a Jászságban. Különösen a tavaszi és az őszi választás újdonságot jelentett számomra is. Tavasszal a duplára nőtt választókerület miatt kellett lépést váltani, ősszel pedig igyekeztem megtalálni a települések legmegfelelőbb polgármester-jelöltjeit. Ha csak a számokat nézzük a húsz településből tizenhat esetében az általam támogatott jelölt győzött.

Ezt a támogatom, nem támogatom megközelítést az eddigiekhez képest újszerűen fogta fel. Több helyen nem indított jelöltet, illetve támogatott nem Fidesz-tagot is.
Gyakorlatias, realista és remélem, hogy az élet által is igazolt módszert alkalmaztam. Nem azt kerestem a településeken, hogy ki a pártunk tagja, hanem azt, hogy ki a legrátermettebb, kinek a tekintélye, elfogadottsága a legnagyobb a településen. Úgy hiszem, hogy a lakosok akaratát főhajtással kell elfogadni. Ha jól ismerem a Jászságot, akkor számomra az esetek túlnyomó többségében nem a szavazóurnák felbontása után kell kiderülni, hogy mit szeretne az adott település.

Tavasszal nagyobb területet, az egész Jászságot megkapta feladatul, ősszel a polgármesterségtől el kellett köszönnie. Hogy viseli?
Amikor az előző ciklus elején, közepén kiderült, hogy a Jászság egy parlamenti képviseletet kap, a Felső-Jászság akkori képviselőjével, Szabó Tamással együtt jártam a területet és tanultam a településeket, előnyüket, problémájukat. Az már most látható, hogy a kisebb parlament többször a hét első három, négy napján ülésezni fog, tehát időben, erőben nem is lehetne eleget tenni a két feladatnak együtt. Ráadásul több miniszter és államtitkár az eddigieknél jobban számít a közreműködésemre.

Ez mintha a parlamenti ülésrenden is látszana, előrébb került a korábbiakhoz képest.
Erre tréfásan azt szoktam mondani, hogy az általános iskolában is sűrűn előre ültettek. Komolyra fordítva a szót, büszke vagyok a másodszori megválasztásomra, mert első alkalommal véletlenül is bekerülhet valaki, de másodjára már megmérettetik a ciklusban végzett munkája. Ebből a szempontból ugyancsak öröm, hogy az idei költségvetés kidolgozásában hangsúlyos szerepem volt, és remélem a végrehajtása során is így lesz ez.

Az ország költségvetéséről közhely, hogy a kerekítve tizenhat illetve tizenhétezer-milliárd forintos bevételi illetve kiadási főösszeggel felfoghatatlan a mindennapi élethez szokott átlagember számára. Ön hogyan fordítja le magának vagy nekünk érthető szintre?
Kétségtelen, kell ahhoz egy-két átbogarászott költségvetés, hogy az ember ne vesszen bele. Ezt a tapasztalatot az előző ciklus első felében megszereztem. Úgy gondolom, hogy egyrészt úgy kell közelíteni a büdzséhez, mint a családban vagy épp harminc éves vállalkozói múltam során a cégemnél: milyen bevétel illetve milyen kiadás lehetséges és reális? A lényeget tekintve nem is a számok – amelyek erősen kötött pályát jelölnek ki – hanem a szemlélet a lényeg. Az, hogy újra sokat szeretnénk tenni a családokért, a munkahelyteremtésért, a közbiztonságért. A nagy különbség az, hogy a baloldali kormányok a válságra megszorítással, és csak azzal kívántak reagálni, mi pedig azt valljuk, hogy úgy erősödjünk, hogy ne az emberekre tegyünk plusz terheket, hanem azokra, akik évtizedeken keresztül sok pénzt elvettek tőlük. Az alkotmánybíróság döntése ismeretében törvénytelenül. Az az alapszemléletünk, hogy minden előrehaladásnak jobbításnak a gazdaság lehet a motorja. Ha ez jól dübörög, több pénzt eredményez, több marad a cégeknél, az embereknél. Az különösen fontos, hogy a megtermelt profit itt maradjon Magyarországon. Ebben a tekintetben az elmúlt pár év alatt a legutolsók közül a legelsők közé kerültünk. 

Mindenre nem tudunk kitérni, mégis emeljen ki három fontos területet a költségvetésből.
A legfontosabb, az első helyen lévő szempont a családok támogatása. Idén is családi adórendszerben gondolkodunk, aminek következtében kettőszáznegyvenmilliárd forint marad a magyar családoknál. Ez a kis keresetű, többgyermekes családoknál praktikusan azt jelenti, hogy a teljes bruttó fizetést vihetik haza. Az első házasságkötést összesen százhúszezer forint adókedvezménnyel ösztönözzük két év alatt. Folytatjuk a gyed extrát és új otthonteremtési programok indulnak, már az egy gyermekesek is igényelhetik bővítésre, vagy használt lakásvásárlásra a fél millió és 3,2 millió forint közötti támogatást. A családokat érinti az is, hogy a banki elszámoltatásnak köszönhetően 1100 milliárd forint járhat vissza részükre, és a törlesztő részleteik 25-30 százalékkal is csökkenhetnek.

Ezekhez a támogatásokhoz munka kell.
Éppen ezért szeretnénk elérni, hogy Magyarországon mindenkinek legyen munkája és ne szoruljon jövedelempótló támogatásokra. Idén több tízezer fővel bővül a közmunkaprogram és folytatódik a munkahelyvédelmi akció.

Mit emel ki harmadiknak?
Mint volt polgármester nagyra értékelem, hogy az önkormányzatok életében új időszámítás kezdődik, hiszen ez lesz az első olyan év, amit tiszta lappal, adósság nélkül kezdenek az adósságszanálásnak köszönhetően. Egy ilyen kiemelés persze igazságtalan, hiszen fontos az ingyenes tankönyv és a pedagógus-béremelés, az egészségügy pluszforráshoz jutása, a rendvédelmi dolgozók megbecsülése, a gazdák, a civilek, az egyházak fokozott támogatása, a hazai vállalkozások regionális megerősítése vagy a bürokrácia csökkentése és – akár elsők közt is említhettem volna – a nyugdíjak értékállóságának megőrzése.